7 del matí. Arriba un dels autobusos de la xarxa exprés.cat que connecta Mataró Barcelona a la parada de Plaça Granollers. Una llarga cua de viatgers esperen pacients. Comencen a caminar fins que entren al vehicle. En aquesta parada, la majoria aconsegueixen anar asseguts, altres però, prefereixen esperar a la següent expedició per no haver d’anar drets.
Aquesta és la situació diària que relaten els passatgers que fan ús d’aquest servei de transport interurbà. Malgrat les aglomeracions, haver-se de llevar abans o, fins i tot, haver de deixar passar un o més autobusos per poder entrar, no es plantegen, en cap cas, desplaçar-se amb l’altre de mitjà de transport públic disponible a la ciutat: el tren. Un canvi que plantejava la setmana passada la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López, a l’entrevista concedida a tvmataró. López va expressar la voluntat que el tren assumís “la mobilitat estructural del país”.
Anna, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: El tren no funciona. La Renfe és el que és. Per mi no és una alternativa vàlida. A més hauria de caminar des d’aquí (Plaça Granollers) fins allà (estació de Mataró) que és un bon tros.
Berta, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: El tren no hi va ningú perquè no se sap mai, és un misteri. El dia que no va amb retard, va a rebentar i vas dret. No sé què volen què fem. Com que ells no ho pateixen... Que agafin el tren ells, veuran què passa amb el tren.
Quim, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: A mi la veritat és que el tren em queda una mica més lluny de casa. A mi el tren no m’agrada. Prefereixo anar amb bus perquè vaig més còmode.
Sílvia, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: Soc usuària dels autobusos des de fa més dos anys i llavors funcionaven correctament i no anàvem tan dempeus com ara. El problema és que la saturació ve perquè els trens no funcionen correctament. Hi ha hagut un augment fa uns sis mesos. Els usuaris de tren han canviat l’opció i venen a l’autobús. Entenc que els retards, que els trens no siguin puntualitat... ha provocat aquest augment a l’autobús.
Pel que fa al col·lapse de la xarxa interurbana, que afecta no només a Mataró sinó a altres municipis del Maresme com és el cas d’Argentona o Cabrera de Mar, hi ha usuaris que tenen clar a quina parada han d’agafar l’autobús per assegurar-se agafar-lo o poder viatjar assegut.
Anna, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: Des d’aquí (Plaça Granollers) es va molt bé perquè tots seiem. Els que venen més endavant però, van dempeus moltes vegades.
Berta, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: És un drama. A partir d’aquí ja no saps qui anirà assegut. Cada dia arribes a la feina estressada. T’has de plantar aquí una hora abans per poder seure decentment. Hauria de ser un dret poder seure abans d’anar a la feina.
Quim, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: Són autobusos que passen cada poca estona i la cua no és un problema. Normalment, agafant-lo a la Plaça Granollers puc seure.
Sílvia, usuària de la línia exprés.cat a Mataró: Si vingués d’un altre lloc, crec que l’agafaria a la Plaça Granollers també. Com més lluny estàs, tens menys opcions d’agafar l’autobús.
Tal com apunten els viatgers de la parada de la Plaça Granollers, tot i les llargues cues, tenen la garantia que acabaran pujant perquè en aquest punt de Mataró conflueixen les línies e11.1 i e11.2. En altres parades de la ciutat, això no passa. En el cas de les situades al Parc de Cerdanyola o al TecnoCampus, molts dies, els usuaris veuen com els autobusos van plens i no s’aturen. Davant d’aquesta situació, només els queda resignar-se i esperar que arribi una altra expedició on, amb sort, tinguin espai per pujar-hi ni que sigui dempeus.