El creixement d’usuaris que ha experimentat la xarxa d’autobusos interurbans del Maresme en els darrers anys s’explica, segons el Departament de Territori, per dues raons. D’una banda, hi hauria viatgers que davant les múltiples incidències que acumula Renfe han optat per migrar del tren a l’autobús. L’altra explicació estaria relacionada amb les bonificacions que s’han aplicat al servei. N’ha parlat, de manera detallada, la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López, a l’entrevista emesa aquest dimecres al Mataró al Dia de tvmataró.
Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: Hi ha una pèrdua de confiança en el servei ferroviari. Hem de treballar per recuperar aquesta confiança. Hem de treballar amb Renfe per millorar el sistema d’informació perquè l’usuari sàpiga realment quan li passen les expedicions. A vegades el problema és que no estàs segur de si passarà o no el tren. La segona és que tenim unes bonificacions del 50% des de fa dos anys i una bonificació amb la T-Jove que permet fer 6 zones al mateix preu. Llavors, què ens està passant? Persones que potser optarien pel tren perquè és gratuït, com que tenen una tarifa molt reduïda, no els hi importa pagar una mica més i agafar un servei que és fiable i de qualitat.
Per Susi López, el transport públic que haurien de fer servir els viatgers, majoritàriament, hauria de ser el tren. El problema és que, tal com detalla la directora general, els usuaris estan desencantats amb un servei que acumula nombroses avaries o incidències derivades d’actes vandàlics i que es tradueixen en retards rutinaris. Davant d’aquesta situació, proposa que mentre no es faci efectiu el canvi de titularitat, que hauria de tenir lloc al llarg del mandat del govern actual, és clau que Renfe millori el sistema d’informació als viatgers.
Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: Tenim una migració de persones que van del servei de Rodalies al d’autobusos, cosa que no és desitjable. L’ideal en el sistema general de transport és que el ferroviari assumeixi la mobilitat estructural del país i que l’autobús acabi donant capil·laritat o solucionant algunes problemàtiques en corredors que no hi ha servei ferroviari.
Vinculat a Rodalies, Susi López també s’ha referit al projecte del tren orbital que ha rescatat aquest mes d’octubre Esquerra Republicana. Referent a aquesta xarxa, la qual hauria de connectar Vilanova i la Geltrú amb Mataró passant pels Vallesos, López ha advertit que requereix temps perquè es tracta d’una actuació de gran envergadura. Tot i no descartar-la, admet que actualment la direcció general que encapçala està centrada en accions que puguin executar-se a curt i mitjà termini.
Desenterrant el projecte del tren orbital
Es tracta d’un projecte que es va posar damunt la taula per primera vegada ara fa 20 anys, al 2024. Amb Joaquim Nadal al capdavant de la conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, es va plantejar la idea de connectar els municipis de la segona corona metropolitana a través de Renfe. Una línia de gairebé 120 quilòmetres que aprofitaria trams ja construïts, sobretot a la zona del Vallès, amb altres de nova creació (68km). El recorregut sencer es podria fer en aproximadament dues hores. Segons detalla el pla inclòs a la web del departament de Territori, els viatgers disposarien de 39 estacions, 18 noves.
Recupera la notícia en vídeo, aquí.