La licitació prevista pel 2028 per trobar la nova empresa que operarà les línies d’autobusos interurbans que connecten el Maresme amb Barcelona, comença a prendre protagonisme. Cada vegada, són més els agents que estan vinculats al servei d’una manera o d’una altra i que estan verbalitzant propostes diverses perquè la Generalitat les tingui en consideració de cara a les bases del futur concurs que s’ha d’obrir d’aquí 4 anys.
Si bé els usuaris demanen, per exemple, la conversió d’algunes línies en exprés com és el cas de la 807 que connecta Argentona i Cabrera amb la ciutat comtal, els conductors dels autobusos reclamen que el Govern tingui en compte altres aspectes més enllà del preu a l’hora de fer la selecció. Proposen que exigeixin a les empreses aspirants que ofereixin una flota de vehicles àmplia i que millorin les condicions dels professionals que s’hi dediquen.
Pedro Sánchez, conductor d’autobusos i secretari del comitè de treballadors de l’empresa Casas – Moventis: Nosaltres li demanem a la Generalitat que no es fixi en el “low cost” de les licitacions. Això repercuteix en una mala qualitat pels treballadors i els usuaris. Si es fixen només en el preu, un preu més econòmic acabarà sortint car.
Fa temps que els professionals de l’empresa Casas – Moventis estan en vies de negociació per millorar les seves condicions, no només econòmiques, sinó també laborals. Unes negociacions que consideren que tot i que avancen, ho fan “massa a poc a poc”.
Pedro Sánchez, conductor d’autobusos i secretari del comitè de treballadors de l’empresa Casas – Moventis: Nosaltres demanem que ens adeqüin els temps de les expedicions. Generalment, aquestes expedicions estan molt justes. Entre un 80% 85% del total són molt justes i impossibles d’aconseguir perquè no arribem. Venim reivindicant des de fa anys que la flota és molt antiga. Per circumstàncies del volum de feina, els vehicles de reserva han hagut de jugar de titulars. Els que són de reserva també són vells. I què passa? Hi ha més avaries, hi ha pocs mecànics... i arriba un moment que no es pot fer alguna expedició perquè no hi ha vehicles.
També posen damunt la taula altres problemes com ara que no se’ls paga les hores que treballen de més o les condicions amb les quals dia a dia treballen: seients en mal estat, queixes dels usuaris per les incidències del servei, manca d’aires per climatitzar correctament els vehicles o la falta de lavabos o del manteniment dels existents a les parades.
Respecte a les paraules de la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López, a l’entrevista concedida a tvmataró, els representants dels conductors coincideixen amb l’alcalde de Mataró, David Bote, a l’hora de titllar-les de “desafortunades”. Tot i que reconeixen que una derivació dels viatgers de l’autobús al tren podria descongestionar el servei, defensen que els usuaris “han de tenir el dret de fer servir el transport que més s’adeqüi a les seves necessitats”.
Els conductors, en contra d’habilitar una estació central d’autobusos a Mataró
Els representants dels treballadors de l’empresa Casas – Moventis també s’han posicionat sobre la possibilitat que Mataró tingui una estació central d’autobusos. Des del seu punt de vista, centralitzar les expedicions en un punt concret de la ciutat no és una alternativa viable per diverses raons.
Pedro Sánchez, conductor d’autobusos i secretari del comitè de treballadors de l’empresa Casas – Moventis: Estem traient el problema del centre neuràlgic de Mataró, que és la plaça de les Tereses, i l’estem traslladant a un altre punt. Què passa? Que tot aquest trànsit que hi ha allà, el trasllades a un altre lloc. Tindrem els mateixos problemes. A més, als passatgers no els ajudes. S’hauran de desplaçar amb altres transports o amb vehicle privat. El que s’ha de fer és ampliar els punts de connexió perquè les persones puguin anar a peu.