La millora de la puntualitat dels trens de Rodalies o dels sistemes d’informació hauria d’estar, cada vegada, més a prop. Com a mínim, així ho ha afirmat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, després de la reunió bilateral mantinguda aquest dilluns amb el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano.
Una trobada que ha posat damunt la taula diversos temes que afecten, de ple, la mobilitat al Maresme: la creació de l’empresa catalana que assumirà la gestió de Rodalies, el traspàs de l’R1 a la Generalitat, la pacificació de l’N-II o la millora de la connectivitat de la comarca amb la C-32 obrint nous accessos.
10 mesos perquè la Generalitat constitueixi l’empresa que gestionarà Rodalies
Pel que fa a la posada en marxa de l’operadora catalana, es preveu que sigui a finals del 2025. Aquesta companyia, tindrà una participació majoritària de la Generalitat per poder gestionar el servei des de la proximitat i actuar-hi tenint en compte les necessitats del territori.
L’R1, el primer servei traspassat al Govern
Respecte al traspàs de la línia R1 que passa, en gran part, pel Maresme, Paneque ha detallat que s’obra un termini de tres mesos per fer l’inventari de tots els elements vinculats a aquest servei que hauran de canviar de mans. Un cop es tingui aquest recompte, s’iniciarà el canvi de titularitat.

La remodelada estació de Mataró, un dels projectes inclosos en el nou Pla de Rodalies
Mataró, també ha estat protagonista de la reunió, en aquest cas, per la remodelació de l’estació de tren de la ciutat. Aquesta infraestructura es troba dins del nou Pla de Rodalies 2026-2030 i com ja es va anunciar a finals de gener, s’estima que les obres per reformar l’estació comencin de cara al 2027.

384 milions d’euros per la pacificació de l’N-II i la millora dels accessos a la C-32
L’última qüestió vinculada a la comarca i tractada a la comissió bilateral ha estat la pacificació de l’N-II. Des del 2009 s’arrossega el compromís de pacificar aquesta via que connecta els pobles costaners del Maresme. Fins ara però, els passos endavant han estat pràcticament inexistents. La inversió de 384 milions d’euros per part del govern espanyol sembla que desencallarà aquesta situació. Una inversió que permetrà abordar, d’una banda, la pacificació de la carretera i, de l’altra, l’obertura de nous accessos a la C-32 perquè aquesta autopista pugui assumir el trànsit que encara circula per l’N-II.

El Maresme aposta pel compliment, d’una vegada per totes, dels pactes en mobilitat
Qui s’ha pronunciat respecte a aquesta trobada, ha estat el president del Consell Comarcal del Maresme, Francesc Alemany al programa Nex Matí de La Xarxa. Alemany ha estat crític amb les promeses incomplertes per part de la Generalitat i del govern espanyol i ha afirmat que “sobra relat” i que “executar-ho “és el que més els neguiteja”.
Francesc Alemany, president del Consell Comarcal del Maresme: La veritat és que no és la primera vegada que sentim una música que ens agrada. Per tant, contents per poder escoltar aquesta música. Però la lletra, que és l’important, fa molt temps que la intentem escoltar i no hi ha manera. Si aquesta vegada és la bona, serà fantàstic. Es tracta de dos aspectes estratègics per la comarca. L’R1 i l’N-II són dos projectes que ens afecten de ple a la mobilitat de la comarca.