logo

tvmataró | La televisió de Mataró i el Maresme

profile

politica Mataró

El Maresme, protagonista de les negociacions entre la Generalitat i l’Estat

La comissió bilateral dona llum verda al traspàs de la línia del tren al Maresme i inicia la creació de l'operadora ferroviària catalana. El full de ruta inclou la remodelació de l’estació i la transformació de l’N-II

per Judit Peñaranda| Compartir


Estat i Generalitat han acordat  aquest dilluns a la tarda traspassar la gestió d'un tram de 73 quilòmetres de la línia R1 de Rodalies a la Generalitat. Aquest és el principal acord de la reunió de la comissió bilateral d'infraestructures, que feia més de dos anys que no es convocava i que s'ha celebrat a Barcelona.

Ara, el ministeri de Transports traslladarà el pacte al Consell de Ministres per a la seva aprovació final. Serà aleshores quan la titularitat de la línia passarà a ser de la Generalitat, tot i que, durant un temps, l'operativitat continuarà sent d'Adif a l'espera que l'empresa del govern, Ifercat, ho gestioni tot, vies i estacions incloses. La comissió ha acordat que en tres mesos s'haurà de concloure l'inventari de tot el que afectarà el traspàs perquè es pugui fer efectiu tan bon punt s'hagin acabat els treballs tècnics.

El conjunt de la infraestructura que es traspassarà va de Maçanet-Massanes a La Sagrera. 73 quilòmetres de via que transcorren per 21 municipis de les demarcacions de Girona i Barcelona, amb 22 estacions o baixadors.

Precisament, les estacions i infraestructures també han tingut protagonisme en aquesta primera reunió. La comissió ha avançat que el mes de juliol es preveu validar el nou pla de Rodalies per al període 2026-2030. Unes millores i reposicions que inclouen la remodelació i integració urbana de l'estació de Mataró.

L'R1 serà la primera línia de Rodalies que es traspassa del tot, però n'hi ha més de previstes en l'acord. En concret, l'R3, que va del Papiol i l'Hospitalet de Llobregat fins a Vic i Puigcerdà, i l'R2 Sud, que uneix Sant Vicenç de Calders amb Barcelona.

 

El traspàs de la línia del tren al Maresme a la pràctica: la nova operadora ferroviària catalana

La Generalitat i el govern espanyol també fan un pas endavant per posar en marxa la nova empresa que substituirà Renfe, Rodalies de Catalunya. La comissió bilateral d'infraestructures ha acordat que la primera quinzena del mes que ve quedin redactats els estatuts de la nova operadora ferroviària catalana, gestionada majoritàriament per la Generalitat. S’ha anunciat que aquesta societat es constituirà abans d'acabar el 2025 perquè entri en funcionament a partir de l'1 de gener del 2026.

Sílvia Paneque, consellera de Territori: En aquest acord finalment el que presenta és la nova operadora de Rodalies Catalunya, un nou model de la gestió de Rodalies, una nova empresa mixta amb participació majoritària pel part del govern de la Generalitat que ens suposarà una gestió des de la proximitat, per tant, una gestió més eficient i que ens ha de donar un millor servei.

Elisenda Alamany, secretària general d’Esquerra Republicana de Catalunya: Avui és un dia important, avui és el pas definitiu perquè Catalunya gestioni la seva xarxa de Rodalies. Perquè Catalunya s’ho mereix tot, s’ho mereixen els treballadors i els estudiants que agafen el tren cada dia i que avui no tenen el millor servei, el servei d’un país de primera.

 

La transformació de l’N-II, al full de ruta
La reunió també ha servit per avançar en la transformació de l'N-II i afavorir l'accessibilitat de la C-32 per captar-ne el trànsit. Un pla que comportarà una inversió de 384 milions d'euros.

La comissió bilateral d'infraestructures ha estat la primera de quatre reunions que es faran aquest mes de febrer entre el govern espanyol i la Generalitat.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.