El Departament de Territori vol deixar aprovades les bases que definiran com seran els nous accessos a la C-32 abans que acabi aquest any. Així ho ha assegurat el director d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, a l’informatiu Mataró al Dia de tvmataró.
David Prat, director d’Infraestructures de Mobilitat: Seria desitjable i el nostre objectiu que, abans d’acabar aquest 2025, pugui estar aprovat definitivament l’estudi informatiu. Intentarem que sigui abans però, com que tenim experiència i sabem que són processos llargs, ens hem marcat aquest 2025 per tancar aquest estudi informatiu. És un pas molt important perquè és la plasmació des del punt de vista tècnic i jurídic dels enllaços.
L’estudi, que es troba en fase d’exposició pública, contempla l’obertura de quatre nous accessos a l’autopista de la comarca (Teià, a Premià de Dalt – Premià de Mar, Vilassar de Mar - Cabrils i Canet de Mar – Sant Cebrià de Vallalta – Sant Pol de Mar) i la millora de dos existents (Alella – El Masnou i el de Sant Andreu de Llavaneres). En el projecte inicial però, també es plantejaven la construcció d’un nou enllaç des de Calella i la finalització del que hi ha a Pineda de Mar. Segons David Prat, aquests dos seguiran el mateix procediment que els altres sis ben aviat.
David Prat, director d’Infraestructures de Mobilitat: Són entorns potser més complexes pel que fa l’orografia o per altres consideracions ambientals. També estem estudiant aquests accessos i tan aviat com sigui possible, calculem que aquest estiu, farem el mateix pas que hem fet amb els accessos del Baix Maresme. Aprovar l’estudi informatiu i sotmetre’ls a l’exposició pública. Esperem que vagin bastant en paral·lel als que ja estan en exposició pública.
El Maresme ha de viure una gran transformació pel que fa a la mobilitat en els propers anys. Les actuacions previstes se centren en les dues grans vies que travessen la comarca. D’una banda la C-32 i, de l’altra, l’N-II. Pel que fa a l’autopista, al 2021 es va produir l’alliberament dels peatges. Un moviment que va provocar que la via absorbís un terç del trànsit que llavors circulava per l’N-II. El següent pas contempla una doble intervenció: l’obertura de més accessos i la pacificació de la carretera de la costa. Els nous enllaços haurien de facilitar el desviament d’un altre terç del trànsit que encara es desplaça per l’N-II. El que caldrà veure és si aquestes dues actuacions es podran fer alhora o hauran d’anar una darrere l’altra.
David Prat, director d’Infraestructures de Mobilitat: La idea seria que tot el trànsit que pugui anar a la C-32, hi vagi l’abans possible perquè les obres de pacificació seran més senzilles si no hi ha trànsit. També és veritat que, com que tenim un projecte amb cada ajuntament, analitzarem l’impacte sobre la mobilitat. Si nosaltres veiem que encara que l’accés a la C-32 no estigui construït el projecte de pacificació de l’N-II en aquell municipi concret es pot dur a terme sense impactes significatius a la mobilitat, es podria tirar endavant abans que els enllaços a la C-32. Però això ho haurem d’anar veient a cada cas.
El director d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat detalla que la pacificació de l’N-II es tracta d’un “projecte molt ambiciós” tenint en compte la seva envergadura. A hores d’ara, explica, es preveu “fer un projecte per a cada municipi” ja que cadascun té les seves particularitats. Un exemple és el cas de Caldes d’Estrac, municipi on la via s’eleva a partir d’un aqüeducte. En aquesta localitat, la Generalitat té damunt la taula 4 propostes que plantegen alternatives per transformar l’N-II. Una d’elles contempla la demolició d’aquesta infraestructura construïda als anys seixanta.