logo
<p class="MsoNormal">Molt més que cures: els professionals de la infermeria reivindiquen la seva feina&nbsp;<span style="font-family:&quot;Arial&quot;,sans-serif;font-size:18.0pt;"><i><span style="line-height:107%;mso-ansi-language:CA;mso-ascii-theme-font:minor-bidi;mso-bidi-theme-font:minor-bidi;mso-hansi-theme-font:minor-bidi;" lang="CA"><strong><o:p></o:p></strong></span></i></span></p>
SalutMataró

Molt més que cures: els professionals de la infermeria reivindiquen la seva feina 

Infermeres i infermers de l’Hospital Universitari de Mataró posen en valor les seves tasques i expliquen en el seu dia com ha canviat la percepció social de la seva professió  

per Betty Doñate | Compartir

El Dia de la Infermeria es celebra el 12 de maig en record del naixement de Florence Nightingale, infermera britànica que va exercir al segle XIX. Ella va ser qui va definir les funcions de la infermeria moderna: l’atenció clínica, la gestió, la docència i la investigació, una estructura que avui és vigent arreu del món i clarament visible a centres de salut com l’Hospital Universitari de Mataró. Així es com es percep, per exemple, a l’Hospital de Dia Oncohematològic del centre mataroní.

 

Irene Rivas, cap d’àrea d’Infermeria d’Hospitalització i d’Hospital de Dia Oncohematològic de l’Hospital de Mataró: La infermera és motor de salut de la nostra comunitat: està present a la vida des del primer sospir fins a l’últim moment. En el cas de l’Hospital de Dia Oncohematològic, la infermera té molt impacte en la vida de les persones, perquè hi està implicada des del primer diagnòstic. També participa en la recerca, els assajos clínics....  

 

IMG_4163.jpeg
A la imatge, Irene Rivas, cap d’àrea d’Infermeria d’Hospitalització i d’Hospital de Dia Oncohematològic de l’Hospital de Mataró

 

 

Fins fa poc, es considerava la infermeria una professió reduïda a les cures i limitada només a la vocació de les dones. Aquesta percepció, però, està canviant gràcies a la dignificació i a la reivindicació de la professió, feina que, a més a més d’ajudar els altres, omple molt a les persones que s’hi dediquen.  

 

Irene Rivas, cap d’àrea d’Infermeria d’Hospitalització i d’Hospital de Dia Oncohematològic de l’Hospital de Mataró: Ha millorat molta la figura de la infermera: s’ha visibilitat molt però encara ens falta molta feina per fer. L’agraïment, una mirada, veure l’impacte que té de benestar o de recuperació en els pacients és el millor regal que pot tenir una professió.

 

Un altre espai de l’Hospital de Mataró on es veu el dia a dia dels professionals de la infermeria és la Unitat d’Ingressos quirúrgics. En aquest espai s’evidencien les seves tasques, tan importants com les relacions humanes. 

 

Francesc Rodríguez, cap d’Infermeria de la Unitat d’Ingressos quirúrgics de l’Hospital de Mataró: Sempre es generen molts vincles amb els pacients, perquè som persones. Però és cert que nosaltres també intentem evitar tant transferències com contransferències. És a dir, intentem que ells siguin capaços d'aconseguir autonomia, perquè al final hauran de fer-los les cures els seus familiars o de vegades ells mateixos.   

 

 

Francesc Rodriguez.jpg
Francesc Rodríguez, a la Unitat d'Ingressos quirúrgiques de l'Hospital de Mataró 

 

 

En Francesc Rodríguez fa anys que treballa com a infermer a Mataró, un cas que demostra que la infermeria no és una professió exclusivament femenina. Amb tot, i malgrat que s’ha avançat, a Catalunya encara queda camí per recórrer: de gairebé 53.000 persones col·legiades, només 6.000 són infermers.

 

Al Consorci Sanitari del Maresme treballen més de 600 professionals de la infermeria, comptant l’Hospital Universitari de Mataró i els centes d’atenció primària que té a la ciutat (Mataró Centre i Cirera) i a Argentona.

 

 

Professionals que inspiren, impacten i cuiden

 

Prop d’un centenar d’infermeres, la majoria d’elles del Maresme, han participat aquest dimarts en unes jornades organitzades a l’Hospital Universitari de Mataró amb motiu del Dia de la Infermeria, data que es commemora cada 12 de maig. 

 

 

IMG_4205.jpeg
Un moment de les jornades d'aquest dimarts, que s'han centrat en la importància de les cures també entre els professionals de la infermeria.

 

 

Les jornades, titulades Professionals que inspiren, impacten i cuiden, s’han centrat en la importància de les cures, no només per als pacients. I és que sovint es generen situacions d’estrès entre els professionals de la infermeria que cal tractar i no sempre es fa.  Durant les jornades, que han inclòs diferents ponències i presentacions, també s’ha parlat de les necessitats del sector: més especialització, més estabilitat laboral i més formació per oferir un servei òptim.

 

Mar Mir, infermera de l'ABS d'Argentona i membre de l'organització de les jornades: Hi ha serveis que són molt alegres, com la maternitat, però la major part del temps  estem ajudant les persones a cuidar-se i curar-se. I de vegades, ho fem en moments de molta feblesa dels pacients. Ens trobem amb gent enfadada, preocupada, trista.. Tot aquest estrès el rebem i l’hem de saber gestionar, perquè tots tenim les nostres coses. El que també volem reivindicar amb aquestes jornades és l’estabilitat en la nostra feina. Les especialitats i la consolidació de les places són molts important per liderar en el nostre terreny. I volem més formació per donar un millor servei als usuaris.  

 

 

 

 

El personal d'infermeria del Consorci Sanitari del Maresme organitza aquestes jornades des de fa tres anys. La iniciativa s'adreça a infermeres i infermers de tot Catalunya, tot i que la majoria dels assistens són del Maresme. Aquest any també hi han assistit auxiliars d'infermeria de diferents punts de la comarca. 

| Compartir