Gir inesperat en l’afer de Can Fàbregas. Un jutjat del contenciós administratiu ha ordenat a l’Ajuntament que executi la sentència ferma que l’obliga a reconstruir la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt al solar originari. Unes obres que, a més, s’han de materialitzar en un termini màxim d’un mes. La plataforma ciutadana Salvem Can Fàbregas és qui ha activat aquest procediment, sis anys després que el Suprem tanqués la causa judicial i ratifiqués una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
L'execució forçosa que demana ara la magistrada no té relació amb aquesta darrera resolució, que va guanyar l'Assemblea Pagesa. La plataforma ha reobert un altre procés vinculat al planejament urbanístic que es coneix com a Entons Biada, i que afecta les dues illes de cases situades per sobre dels terrenys de Can Fàbregas. Una reforma urbana, que contemplava muntar el conjunt industrial a la cantonada dels carrers Biada i Tetuan, i que la justícia també va tombar el 2019.
La reconstrucció de Can Fàbregas, però, no resulta ara per ara viable. A banda del temps que es dona per refer la fàbrica, que és exageradament curt, ni l’Ajuntament, ni l’empresa municipal d’urbanisme Pumsa són els propietaris dels terrenys del carrer Biada. Des de fa més de 15 anys, la titularitat de la parcel•la correspon a El Corte Inglés, després d'haver guanyat un concurs públic per construir-hi un centre comercial, que mai s’ha fet realitat.
La impossibilitat de dur a terme el requeriment judicial farà que l'Ajuntament presenti un recurs d'apel·lació, com a resposta a aquest pronunciament. A més, també té previst presentar als jutjats la documentació que acredita que la voluntat és reconstruir l'antiga nau, els edicles i la xemeneia, així com l'actualització de l'encàrrec del projecte.
El que queda de la plataforma
La Plataforma Salvem Can Fàbregas neix fa 17 anys quan el govern d’aquell moment, liderat pel socialista Joan Antoni Baron, anuncia que per fer lloc als grans magatzems inicialment es proposa descatalogar la fàbrica, protegida amb el màxim nivell, i tirar-la a terra. L’objectiu era aturar la demolició de l'edifici, i més tard, evitar-ne el trasllat peça a peça. L’entitat, que va arribar a convocar una gran manifestació multitudinària, es va convertir en un dels principals enemics del projecte.
A canvi de tancar els processos judicials oberts, el 2013 el govern de la ciutat, encapçalat aleshores pel convergent Joan Mora, va acordar amb la plataforma refer la nau, que ja estava trossejada i emmagatzemada, en un nou emplaçament. Un compromís que no es va poder tirar endavant. Des d'aleshores, el moviment ciutadà, que presideix Esteve Gual i que està format per un col·lectiu fidel d'una quinzena de persones, s'ha mantingut en un discret silenci.
L’estratègia del govern
Aquest nou revés judicial pot tenir conseqüències en l’estratègia que el govern de David Bote té en marxa per fer front a l’altre litigi que s’ha obert amb la demanda que ha interposat El Corte Inglés aquest mes de febrer. Un nou conflicte que pretén recuperar els 24 milions d’euros que l’operador comercial va pagar pel solar de Can Fàbregas.
El procés encara es troba sobre la taula de l’Audiència Provincial que ha de decidir quin jutjat se n’ha de fer càrrec. El Corte Inglés aposta per un tribunal civil, però l’Ajuntament considera que l’òrgan competent és el contenciós administratiu. La disputa, de moment, ha aconseguit que la justícia hagi donat la raó al consistori en una primera instància.
Compra i reconstrucció
El tipus de jutjat que acabi tractant l’assumpte condicionarà l’avantatge negociadora de l’Ajuntament. Un dels escenaris és que les dues parts es tornin a seure per acordar la recompra del solar de Can Fàbregas a un preu ajustat al valor actual. Un cost que s’allunya molt dels 24 milions d’euros. L’hipotètic traspàs faria efectiva, ara sí, la reconstrucció de la fàbrica de Can Fàbregas. Una operació que el govern municipal ja va anunciar a tvmataro que estava disposat a assumir per desencallar la situació i evitar els jutjats.
Un puzle sense totes les peces
Les peces de Can Fàbregas es troben des del 2009 en uns terrenys del veïnat de Valldeix a l’aire lliure. Sense cap més vigilància que un tancat, els fragments de l’antiga fàbrica no només han patit el pas del temps i les inclemències meteorològiques, també han estat objecte de robatoris que han malmès algunes de les seves parts. Una situació que fa pràcticament impossible reconstruir l’edifici sense afegir-hi materials constructius nous. Les obres, a més, podrien costar, segons el govern municipal, entre 4 i 6 milions d’euros.
Un serial amb 20 anys d’història
De la relació d’El Corte Inglés amb Mataró fa més de vint anys que se’n parla. Un idil·li que es va fer públic el 2007 però que venia de més temps enrere. Aquell any l’Ajuntament exposava l’arribada del centre comercial al carrer Biada i el compromís de la companyia de comprar el solar de Can Fàbregas. Un projecte que finalment ha resultat fallit i que dues dècades després continua empantanegat als jutjats. Ara, perquè El Corte Inglés no ha trobat cap inversor que li ofereixi prou diners per recuperar la inversió milionària que va fer a la capital del Maresme.