logo

tvmataró | La televisió de Mataró i el Maresme

profile

cultura Mataró

La partitura de la Missa de les Santes ja està a l'abast de tothom

Aquest dijous s'ha exposat la revisió que n'ha fet Lluís Carné, que reflecteix l’original de mossèn Blanch, en una cita que també ha servit per presentar l’estampa d’aquest any, obra de l’artista Pere Fradera

per Laura Cera| Compartir


Cada cop es percep més que la festa major és a tocar. Una de les protagonistes d’aquest dijous ha estat la Missa de les Santes. I per partida doble. El Museu Arxiu de Santa Maria ha acollit la presentació de la revisió de la partitura de mossèn Blanch, elaborada pel mestre Lluís Carné, en un acte on també s’ha descobert l’estampa que es repartirà aquest 27 de juliol, obra de Pere Fradera. Dos encàrrecs fets per la Junta Rectora de la Missa de les Santes.

 

Partitura 1
El mestre Lluís Carné s'ha encarregat de la revisió de la partitura

 

Carné ja va dur a terme una revisió de la partitura ara fa dos anys, quan Clàudia Dubé va dirigir la Missa. Tant ella com el director d’enguany, Gabriel Miralles, han col·laborat en la revisió d’una obra que Lluís Carné coneix bé, perquè l’ha dirigit en diverses ocasions. El mestre destaca que el procés ha servit per unificar les diferents partitures i documents musicals sobre la Missa de les Santes. El Museu Arxiu de Santa Maria en conserva més de 300. Al llarg d’aquests 177 anys, des que el 1848 es va estrenar la peça, s’han fet diverses versions. L’original, però, no està localitzada -tot i que hi ha qui creu que es trobaria a Milà-. El valor afegit de l’última versió és que s’ha posat a l’abast de tothom qui la vulgui consultar.

Lluís Carné, responsable de la revisió de la partitura de la Missa de les Santes: Canvis com a tal no n’hi ha gaires, però hi havia fragments que s’havien suprimit i s’han recuperat. Potser es tocaran o no, això ja és una decisió de cada director. També hi ha alguns canvis de tessitures dels solistes que s’han afegit en aquesta partitura per reflectir com era l’original o, almenys, les mostres que tenim de com era la partitura fa 177 anys.

Just abans de presentar la revisió de la partitura, s’ha descobert la imatge de l’estampa d’aquest any. Tal com mana la tradició, l’obra s’ha encarregat a un mataroní. L’artista i dissenyador gràfic Pere Fradera ha volgut posar al centre la idea de fraternitat, un valor que entén com a punt de trobada i que ha representat a través de la iconografia de la llum i la foscor.

Pere Fradera, autor de l’estampa de la Missa de les Santes: Hi trobem els elements clàssics que simbolitzen el martiri, que són dues palmes. També la llum, que és el sol. I no hi ha res més, és molt despullada, perquè vull que sigui molt estricta i centrada en la idea: el Bé i el Mal lluitant, com sempre i contínuament.

Estampa
El director del Museu Arxiu de Santa Maria, Nico Guanyabens, descobreix l'estampa de la Missa de les Santes

 

Fradera confessa que ha estat un privilegi dissenyar una estampa que només caldrà esperar un mes i un dia per aconseguir-la.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.