tvmataró oferirà un debat televisiu sobre les estafes en la banca electrònica el pròxim dissabte 29 de juny a dos quarts d'onze de la nit. El col·loqui, organitzat per l'Ajuntament de Mataró, vol conscienciar a la ciutadania sobre aquest tipus d'estafa i donar eines per evitar-les o saber com actuar quan se n'és víctima. Es parlarà, doncs, de noves modalitat delictives, el tipus de denúncies i reclamacions que es poden fer i com tramitar-les. De fet, l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de l'Ajuntament de Mataró ha elaborat un protocol d'actuació per ajudar i acompanyar la ciutadania en el procediment de reclamació extrajudicial.
El debat s'ha enregistrat aquest dimecres a l'Espai Mataró Connecta i ha comptat amb l'assessora jurídica de l'OMIC, Luz García Álvarez; la coordinadora i tècnica en serveis al Consumidor de l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya (AICEC-ADICAE), Maria Isabel Pons i l'advocat i assessor en dret del consum i Cap de l'OMIC, Francesc Xavier Sánchez Moragas. La conferència ha estat moderada pel periodista Joan Salicrú i s'ha obert a la ciutadania perquè puguin fer arribar les seves preguntes.
Xavier Sánchez, Cap del Servei de Consum de l'Ajuntament de Mataró: Des de fa un any i mig això ha anat augmentant. Nosaltres fem unes 25-30 consultes a la setmana i cada setmana, de mitjana, en venen dues derivades dels mossos d'esquadra. El ciberdelinqüent és el responsable i el que hauria de tornar els diners, però la llei espanyola ja va preveure el problema i va dir que si les operacions no són autoritzades, el banc, amb 24 hores, t'ha de restituir tots els teus diners.
Segons l'Informe sobre la cibercriminalitat a Espanya, l'any 2022 es van denunciar gairebé 115.000 estafes en l'ús de targetes de crèdit, targetes de dèbit, i xecs de viatge; unes 42 estafes bancàries; una mica més de 9.700 usurpacions de l'estat civil; i prop de 13.000 estafes informàtiques.