Què hi ha darrere dels anuncis? Què transmeten? Som capaços de detectar estereotips i combatre’ls? Aquestes són només algunes de les preguntes a les quals vol donar resposta l’assignatura complementària de periodisme que cursen els alumnes de 5è de primària de l’Escola Balmes. Una assignatura que neix a 4t, on tracten el cinema, i que continua a 6è, centrant-se amb el teatre.
Tornant a l’alumnat 5è però, al llarg del primer trimestre han treballat la comunicació des d’una vessant teòrica. Han abordat temes com ara el consumisme o els prejudicis alhora que, de manera inconscient, també han millorat la seva competència digital i lingüística.
Núria Carrasco, mestra de periodisme i directora de l’Escola Balmes: Trobàvem que els nens quan feien el cinema tenien una capacitat d’editar brutal però, realment, no donaven importància a perquè estaven gravant allò, amb quina finalitat, quin serà el públic... Paral·lelament a això, vam treballar els prejudicis i els estereotips perquè moltes vegades, darrere una imatge, t’adones que hi ha molta informació oculta.
Després d’un primer trimestre més centrat en la teoria, en el segon tram del curs els alumnes han posat en pràctica tots els conceptes apresos. L’objectiu? Confeccionar un anunci per promocionar l’escola durant les jornades de portes obertes.
Emma Batlle, alumna de 5è de primària de l’Escola Balmes: Consisteix en ensenyar a les famílies la nostra escola perquè puguin venir a veure-la i que apuntin els seus fills. El que més volem ensenyar són les activitats complementàries.
Èric Fornells, alumne de 5è de primària de l’Escola Balmes: Hem d’ensenyar com és l’escola i quines qualitats té.
Organitzats en 6 grups, els alumnes de 5è van centrar-se en 2-3 idees per intentar plasmar-les amb vídeo amb una única restricció, no podien sortir a gravar fora del centre.
Luna de Moya, alumna de 5è de primària de l’Escola Balmes: Primer vam haver de fer un dibuix i escriure quan havia de durar tot, qui sortiria, qui gravaria... Després ho vam dibuixar i ara estem gravant.
Dario Pérez, alumne de 5è de primària de l’Escola Balmes: Seria com la segona fase del nostre projecte de periodisme. Estem gravant el nostre anunci perquè els pares vegin l’escola.
Després de definir què volien ensenyar, on ho volien gravar i a qui necessitaven - ja que han comptat amb la participació de mestres així com altres alumnes de l’escola – ha arribat el moment de fer traspassar allò que havien plasmat en un paper a un rodatge fet amb tauleta. Una fase del projecte en la qual han trobat algunes dificultats que han hagut de superar.
Emma Batlle, alumna de 5è de primària de l’Escola Balmes: Potser és que les classes estiguin buides per poder-les gravar. No podem interrompre per gravar.
Èric Fornells, alumne de 5è de primària de l’Escola Balmes: Primer, organitzar-t’ho tot per fer-ho bé. Després, la part de gravar perquè has de trobar el moment exacte. Que no plogui aquell dia, que si has de sortir no faci fred...
Un cop en dinàmica, tot ha estat bufar i fer ampolles. A més, l’experiència ha estat molt ben valorada pels alumnes.
Luna de Moya, alumna de 5è de primària de l’Escola Balmes: La part de divertir-nos, poder estar amb els companys, visitar l’escola...
Emma Batlle, alumna de 5è de primària de l’Escola Balmes: Conèixer els companys. Potser amb alguns no et coneixes tant i gràcies a aquest projecte el coneixes més. A més, nosaltres som un grup mixt.
Quan hagin finalitzat la part del rodatge, a la qual li dedicaran més d’una sessió, cadascun dels grups ensenyarà el seu vídeo editat amb aplicacions de la tauleta a la resta de la classe. Serà llavors quan, entre tots, escolliran 1 o 2 d’aquests projectes que seran els que s’acabaran compartint amb la comunitat educativa a través de les xarxes socials.