Fa prop de vint anys que Mataró pos fil a l'agulla per frenar l'abandonament escolar a través del Pla Educatiu d’Entorn, que s’ha anat estenent pels centres de la ciutat. Entre la quarantena de projectes socioeducatius que en formen part hi ha el reforç escolar i els patis oberts, dues iniciatives que creen espais educatius a través de l’acompanyament o el lleure.
L’Institut Escola Mar Mediterrània, al barri de Cerdanyola, ofereix les dues activitats. Hi ha alumnes de secundària assisteixen al reforç escolar dos dies a la setmana durant una hora i mitja. Un temps que destinen a avançar feina a les aules, però també a fer alguna dinàmica de grup.
Pau Ostos, monitor de reforç de l’IE Mar Mediterrània: “Són grans, saben quina feina tenen, venen, me l’expliquen i la fan. Jo els ajudo en tot el que puc i, per a mi, el més bàsic és que tinguin un espai còmode i tranquil per poder fer la feina i que es puguin ajudar entre companys. Jo no conec les condicions que té cadascú a casa seva, però no tothom té un ordinador, un espai tranquil o propi. Més enllà d’aquestes condicions, jo m’encarrego que aquí tinguin aquest espai perquè, si el tenen, els afavorirà en el rendiment escolar.”
D’altra banda, cada dia de la setmana s’obren els patis d’alguns centres públics en horari extraescolar, de 18.30 a 20.30h, perquè infants i joves d’entre 8 i 18 anys puguin passar-hi la tarda, ja sigui fent joc lliure o activitats dinamitzades. Els patis oberts s’ofereixen en quatre barris: Rocafonda, Pla d’en Boet, La Llàntia i Cerdanyola. En aquest últim, s’obre la pista de l’IE Mar Mediterrània perquè els veïns més joves de la zona tinguin un punt de trobada. Quan no fa tan fred com aquests dies, s’hi poden arribar a reunir prop de vint.
Kamal El Harrak, educador social: “Un pati obert és un espai on els infants poden venir a tenir una estona de lleure i fer activitats tant dinamitzades com lliures. Aquells que venen acostumen a fer-ho amb freqüència, així que fem vincle i cohesió de grup. És un espai que agraeixen molt. No tots els infants tenen els mateixos recursos per fer esport o activitats extraescolars, així que venir a un espai com aquest amb persones com nosaltres que n’estem al càrrec els va genial. No és el mateix que no saber on són o que passin la tarda al parc o al carrer. Aquí són a una escola, a un lloc públic.”
Els patis oberts estan dinamitzats per professionals de l’educació social i la integració socials.