L’arribada de més de 1.000 milions d’euros en tres anys desencallaran el traspàs de Rodalies a la Generalitat. El govern espanyol ha tancat un acord amb l’administració catalana per transferir 1.520 milions en concepte de qüestions vinculades al transport ferroviari però també, a la recerca i el desenvolupament, i al sistema de gestió de beques. Un pacte signat aquest dilluns en el marc de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals Estat Generalitat (CMAEF), òrgan bilateral format per l’Estat i el govern català per debatre el finançament autonòmic.
Pel que fa a Rodalies, la dotació fixada en 1.058 milions permetrà, d’una banda, anular el deute que Renfe imputa a la Generalitat pels serveis ferroviaris. Un deute que, de fet, havia portat la companyia a denunciar el govern català. A més, l’estat s’ha compromès a abonar anualment el dèficit d’explotació. Finalment, també s’estableix que el govern central millori les línies R3 (Lleida-Cervera) i R4 (Lleida-Manresa).
Ester Capella, consellera de Territori en funcions: A l’acord pel traspàs integral hi havia tots aquests dèficits i deutes històrics que des del 2016 s’anaven judicialitzant. Comportaven el pagament del principal i interessos imputable a la Generalitat. Avui, a través d’aquest acord, posem el comptador a zero. Tots els altres acords vinculats a l’acord del traspàs integral de Rodalies, s’estan treballant.
El pacte signat no va lligat a la negociació oberta que mantenen ERC i el PSC per investir Salvador Illa. De fet, la consellera d’Economia en funcions, Natàlia Mas, ha defensat que es tracta, només, d’una “correcció en l’infrafinançament que pateix Catalunya”.
Natàlia Mas, consellera d’Economia en funcions: Avui fem net de moltes qüestions prèvies que mai haurien d’haver arribat amb tant retard. Tots sabem que l’Estat es mou quan està forçat a fer-ho. Els acords estan per complir-se. Una altra cosa és el debat sobre la investidura a la Generalitat. Requerirà noves propostes i noves garanties de compliment de les noves propostes.
En els darrers dies també s’ha oficialitzat el calendari pel traspàs de les línies R1, R2 i R3 de Rodalies. La primera que passarà a ser de titularitat catalana serà l’R1 del Maresme. Un procés que s’iniciarà el gener del 2025. Pel que fa a les altres dues línies, el traspàs començarà al desembre del mateix any.