Escoltar, ampliar la mirada i aproximar idees. Aquests són els objectius principals d’uns serveis de mediació de l’Ajuntament que estan actius des de fa més de 20 anys.
En el 2023, el consorci va gestionar 1.254 casos en diferents àmbits. El Servei d’Habitatge va ser l’entitat que més intervencions amb mediació en va fer, amb un total de 475. L’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMIC) en va fer 411 i 368 corresponen al Servei de Mediació Ciutadana.
Els conflictes en matèria de residència són els més reincidents, però també destaquen entre veïns o familiars i reclamacions a empreses dels quals s’encarrega l’OMIC. Des de la regidoria de Mataró Segura, Núria Moreno, destaca que no tots els casos són iguals, ja que hi ha episodis de desigualtats com podria ser entre una multinacional i un particular.
Núria Moreno, regidora de Mataró Segura: la metodologia que s'utilitza és diferent perquè en aquest cas, el mediador et donarà un suport legislatiu.
Les tipologies de conflictes són ben bé diferents. Així i tot, qualsevol procés de mediació és homologable, és a dir, que té la mateixa eficàcia executiva que una sentència judicial.
Núria Moreno: no són dos procediments amb efectes diferents. Un cop s'arriba a un acord, el jutge li dona aquesta força.
L’objectiu de la mediació és evitar els llargs i col·lapsats processos judicials i intentar arribar a una conciliació. Des del Centre de Mediació de Catalunya destaquen que el 60% dels casos acaba amb un acord entre les dues parts, una dada que pot ser positiva si el procés ha sigut enriquidor.