Ha començat el compte enrere per aplicar la Zona de Baixes Emissions (ZBE) en els municipis de més de 50.000 habitants. Aquesta mesura mediambiental ha d’estar en funcionament abans de l’1 de gener del 2026 i Mataró s’està posant les piles. Des del consistori fa temps que es treballa amb la normativa que ha de regular, per exemple, quina serà l’àrea on els vehicles més contaminants no podran circular, els horaris o les multes associades als incompliments.

Des de fa temps s’especulava que la primera ZBE de Mataró coincidiria amb l’illa de vianants del Centre, i aquest dilluns al matí, ho ha confirmat el regidor d’Ecologia Urbana, Xesco Gomar a l’Entrevista de Mataró Ràdio. Un espai on ja hi ha restriccions de mobilitat avui en dia. De fet, a tots els accessos hi ha instal·lades una vintena de càmeres que controlen les entrades i sortides dels vehicles.

Xesco Gomar, regidor d’Ecologia Urbana: Nosaltres estem preparant l’ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions. Aquesta ZBE a Mataró s’equipararà a l’illa del Centre. Després veurem com evoluciona i si s’ha d’ampliar o no. Hi ha carrers propers que ens demanen que aquesta illa de vianants s’ampliï.
Amb el rellotge de sorra corrent a la contra, la capital del Maresme necessita aprovar les regles que assentaran les bases de la ZBE. És per això que Gomar ha anunciat que es preveu la votació de l’ordenança de cara al segon trimestre d’aquest 2025.
En aquest document també quedaran recollides excepcions per poder circular amb vehicles contaminants sense sancions durant un període determinat.
Xesco Gomar, regidor d’Ecologia Urbana: Hi ha excepcions pels veïns que viuen dins d’aquesta zona per tal que hi puguin accedir. La quantitat de vehicles que es veuria afectada al conjunt de la ciutat no seria molt àmplia.
En una segona fase d’implementació de la Zona de Baixes Emissions, Mataró haurà d’ampliar l’àrea on no es permetrà circular als vehicles més contaminants. L’actual illa de vianants del Centre ocupa un 10% del sòl urbà residencial de la ciutat, i segons la legislació catalana, aquesta xifrà haurà d’arribar al 25% el 2028. Això faria que l’espai restringit s’estengués fins a les rondes. A més, la norma seria més restrictiva i passaria a afectar 54.000 vehicles, 25.000 que tenen l’etiqueta groga (la B) i 28.000 que no tenen cap distintiu ambiental.
Rep les notícies més destacades de Mataró i el Maresme al WhatsApp
- Que no se t'escapi res! Clica aquí i dona’t d’alta.