La Porta Laietana és un dels principals accessos a la ciutat. Vehicles procedents de la part sud de la comarca i de l’àrea metropolitana entren a Mataró, des de l’autopista i l’N-II, a través d’una de les rotondes més transitades de la capital del Maresme, la de la Laia l’Arquera. El giratori té dos carrils, però des del 2 de setembre al tram que toca a mar només n’hi ha un en sentit Girona. L’altre ha quedat anul·lat a causa de les obres d’ampliació del TubVerd entre la Porta Laietana i la Ronda Barceló. Un canvi que provoca un efecte coll d’ampolla o, en altres paraules, llargues cues i nervis.
Es preveu que els treballs tinguin una durada total de dos mesos des que van començar, però els primers vint dies ja s’han fet llargs i feixucs per a molts conductors que pateixen congestions en hores punta. A més, l’inici de les obres ha coincidit amb la tornada de les vacances de molts treballadors de la zona del TecnoCampus i amb el tret de sortida del curs universitari.
Sindo, condueix habitualment per la zona: Ja fa uns dies que van començar i anem aguantant. Ara hem d’esperar una mica més que abans de les obres.
Toni, treballa als entorns de Porta Laietana: Fatal, fa una hora que faig voltes. Ho han fet fatal, això.
Roser, condueix habitualment per la zona: És un merder. Normalment ja n’hi ha, però només amb un carril és exagerat.
Ahmed, treballa als entorns de Porta Laietana: Surto cansat de treballar i alguns dies he hagut d’esperar vint minuts per arribar a la rotonda des de l’N-II.
Laia, va a treballar en cotxe al TecnoCampus: És molt pitjor perquè està tot tallat, els semàfors són terribles i han deixat només un carril; no s’hi cap i algun dia algú xocarà per està molt malament.
La reducció d’un carril a la rotonda no és l’única alteració de trànsit de la zona. També canvia per a aquells vehicles que venen del Passeig Marítim. Ara mateix no es pot anar del pas subterrani a la Porta Laietana de manera directa, sinó que cal tombar per l’Avinguda Ernest Lluch, girar a la dreta per fer un tram del Passeig de la Marina i pujar pel carrer Tordera fins a l’N-II. Allà hi ha un dels punts amb més congestió, ja que els vehicles s’han d’incorporar des d’un carril lateral a la carretera just abans d’arribar al gran giratori.
Les afectacions també tallen la circulació a dos carrers propers a la rotonda, en una àrea on hi ha tallers i concessionaris: a Juan de la Cierva amb Isaac Peral i a Narcís Monturiol amb l’Avinguda Maresme. Tot plegat comporta que alguns conductors facin més voltes que un rellotge entre dubtes i incerteses. O, fins i tot, alguna infracció involuntària davant la confusió que comporta la senyalització provisional.
Laia, va a treballar en cotxe al TecnoCampus: A la zona de darrere, al voltant del pas subterrani, falta una mica de senyalització. L’altre dia m’hi vaig posar amb el cotxe perquè no posava que el carrer estigués tallat, però ho estava i vaig haver de fer la volta contra direcció.
A qui també esquitxen les afectacions és als vianants. Són molts els qui cada dia arriben fins a la zona a peu, ja sigui des de diferents punts de Mataró, l’estació de tren o les parades de bus que hi ha als voltants. Ara, però, han de fer molta més volta per arribar al complex universitari i, en conseqüència, invertir-hi més temps. Tant és així, que alguns opten per vorejar la rotonda per tal d’estalviar-se un tram de camí.
Anna, va a treballar al TecnoCampus a peu: Vinc caminant des del centre de Mataró i, entre els semàfors que hi ha i tota la volta que s’ha de fer, a vegades acabes arribant tard a la feina. A més, no sabem quan acabaran les obres i aquesta incertesa és un punt negatiu.
Ignasi, va a estudiar al TecnoCampus en bus: Molesta bastant perquè hem de fer tota la volta a la rotonda en lloc de poder venir recte des de la parada del bus.
Arnau, va a estudiar al TecnoCampus en bus: Quan vaig venir a matricular-me ja hi havia cues, però més cap a l’estació de tren. Però ara s’ha de fer molta volta i els semàfors tenen molta estona d’espera.
Max, va a estudiar al TecnoCampus en bus: Si cal fer obres, que es facin, però crec que no seria difícil fer un camí per aquí al mig per no haver de fer tota la volta. A més, amb el sol que fa ara és dur i els semàfors triguen molt a posar-se en verd.
Joana, va a estudiar al TecnoCampus en tren: Nosaltres venim amb Renfe i tenim prop d’un quilòmetre fins al TecnoCampus. Hem de fer tota la volta a la rotonda i els semàfors, casualitats de la vida, sempre estan en vermell.
Júlia, va a estudiar al TecnoCampus en tren: El camí se’ns fa molt més llarg perquè no podem passar per un altre cantó a causa de les obres. La rotonda ens fa invertir-hi més minuts.
Les obres s’emmarquen en els treballs d’ampliació del TubVerd que estan en marxa des del mes de gener i haurien de finalitzar abans que acabi l’any. Consisteixen en l'extensió d'aquesta xarxa de calor i fred pel front marítim.
L’Havana, també de cap per avall
Just a l’altra punta de la ciutat, al barri de l’Havana, el trànsit en alguns carrers també es veu alterat aquesta setmana. En aquest cas, les obres de renovació de la xarxa de clavegueram del Camí Ral obliguen a tallar la cruïlla d’aquesta via amb el carrer de Jordi Joan fins aquest divendres. Això implica que alguns carrers de la zona es converteixen en cul-de-sac i només s’hi permet el pas de veïns. En conseqüència, alguns vehicles es veuen obligats a fer marxa enrere quan se n’adonen.
D’altra banda, el tram del Camí Ral que va entre el carrer de Jordi Joan i el carrer de Floridablanca continuarà tallat al trànsit fins a final desembre, quan està previst que acabi l’actuació, que contempla la renovació de la xarxa existent. Per fer-ho possible, s’instal·laran 220 metres lineals de tubs de PVC de diferents diàmetres, es renovaran els claveguerons i embornals necessaris i es construiran tres nous pous de registre, per fer el manteniment de la xarxa.