logo
profile

societat Mataró

L’auge del turisme a Mataró i la comarca contrasta amb la manca de professionals de l’hostaleria

El sector lamenta des de principis d’estiu les dificultats per trobar personal qualificat davant un canvi de valors i reclama noves fórmules

per Laura Cera| Compartir


L’oferta i la demanda no sempre van de la mà. I això es nota especialment en el sector de l’hostaleria i la restauració. Fa molts estius que, amb el turisme, són el pal de paller de la temporada al Maresme. Però l’augment de l’oferta no ha anat acompanyat d’un increment de sol·licituds per treballar-hi. Més aviat al contrari. Des del sector lamenten que cada vegada costa més trobar professionals qualificats. Una situació que s’atribueix a un canvi generacional i de valors.

Anna de Quirós, presidenta de NEM: Potser és un canvi generacional. Les noves generacions valoren altres coses com l’horari i, en aquest sentit, tenim un problema amb l’hostaleria, el turisme i el comerç perquè no es vol treballar en caps de setmana. Ara a l’estiu hi ha un boom en el sector de la restauració i l’hoteler, però costa trobar gent tot l’any.  

Roser Moré, presidenta de la FAGEM: Ha canviat la valoració que la gent fa de l’esforç. Ara la gent tria on el vol posar. Tu pots estar treballant en un lloc, però el teu esforç no és aquest. És un afegit a la conciliació, al fet que no agraden els sous o les feines. I la gent es mou per fer esforços amb coses que li motivin. I el treball en si mateix potser ja no té la força que tenia en èpoques passades.

Enric Benito, secretari comarcal d’UGT Maresme: Aquesta joventut valora la seva qualitat de vida. I això està molt bé, però aleshores hem de reordenar, repensar com ho fem perquè tota aquesta gent que ha d’arribar al mercat laboral, per tal que tinguem relleu, puguin accedir-hi amb unes condicions òptimes perquè vulguin incorporar-se, perquè els motivi. Diuen que no hi ha professionals, però hi ha escoles d’hostaleria d’on en surten cambrers, cuines i caps de sales. No cobrim les necessitats, però on són? Què se’ls dona perquè vulguin incorporar-se?

Per això reclamen revisar els convenis i les condicions laborals dels treballadors, així com apostar per la formació per tal de tornar a prestigiar aquest tipus de feines, siguin o no de temporada.

Emília Macías, responsable de concertació al territori per CCOO: Necessitem la millora de les condicions laborals i la professionalització del sector del turisme i l’hostaleria. Necessitem dignificar aquestes feines, un reconeixement social i la formació d’aquestes persones. No ens hem preocupat prou d’això.

Marta Garcia, vicepresidenta del Gremi d’Hostaleria i Turisme del Maresme: Hem de buscar noves fórmules per oferir millors conciliacions. Això no vol dir no treballar en caps de setmana o en torn de sopars, però potser es pot equilibrar. En l’apartat de formació hi incloc l’empresari, perquè molts vegades l’autònom no té accés a formació bonificada. En el sector de l’hostaleria hi ha grans empreses o cadenes on al darrere hi ha un empresari amb formació. Però també hi ha moltes pimes i petits negocis que tenen la vocació de servei i la il·lusió, però s’acaben cremant perquè no troben personal, perquè tenen baixes... El cost d’oportunitat quan tens tres baixes en una plantilla de sis, el notes al moment. Aquell dia ja has perdut, has servit malament, el client se’n va descontent... Quan les coses no funcionen tenim un cost d’oportunitat molt directe.

Des del sector reconeixen que el problema es va agreujar amb la pandèmia, quan molta gent va deixar de treballar en l’hostaleria i afegeixen que, a banda de la dificultat per trobar personal, també ha crescut l’absentisme laboral. Unes situacions que es concentren principalment en els mesos d’estiu, però que cada vegada s’estenen més al llarg de l’any i també en altres sectors professionals com el comerç i la construcció.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.