Puntuals a dos quarts de 10 del matí, l’alumnat de cinquè de primària de l’escola Montserrat Solà ha sortit del centre equipat amb una caseta. La comitiva, encapçalada pel conill “Pink Bunny” ha recorregut diversos carrers del centre de Mataró amb la intenció d’arribar a la Presó, seu del M|A|C, el Mataró Art Contemporani. Els infants anaven vestits de negre de dalt a baix i amb una màscara rosa que els cobria la cara. A l’inici de la comitiva, música per obrir camí. Un dispositiu policial i de l’Ajuntament ha anat acompanyant el recorregut. Al llarg del trajecte, moltes persones que s’han creuat amb la cercavila, s’han aturat admirats per observar-ne un tram.

Un cop arribats a la Presó, ha estat impossible entrar la caseta per una de les portes i han hagut de provar una segona entrada. Un cop aconseguida la fita, l’alumnat ha celebrat enèrgicament haver aconseguit el repte després de l’esforç.
La sortida d’aquest dijous al matí ha estat un dels grans moments de la iniciativa en la que l’alumnat de 5è fa mesos que treballa. Un projecte que parteix de l’art contemporani, però que els permet descobrir i resoldre múltiples situacions i conèixer problemàtiques de l’entorn.
Susanna Bacardí, professora especialista de Visual i Plàstica de l’escola Montserrat Solà: El que veiem és l’esperit crític que l’artista ens encomana i que l’escola tenim la necessitat de treballar-lo i és una molt bona oportunitat per poder treballar tots aquests temes socials i actuals des del punt de partida d’un artista i de la seva visió.
La feina que fa aquest curs el Montserrat Solà, i que des del centre ja s’ha fet en altres ocasions, fa anys que s’impulsa des del Mataró Art Contemporani, el M|A|C. Es tracta del projecte ping pong, en el que un artista fa una proposta a una escola i l’alumnat ha d’interaccionar-hi i preparar i treballar una resposta. En aquest cas, el projecte tindrà continuïtat, es podrà veure en forma d’exposició a l’estiu i més endavant se’n farà una pel·lícula en col·laboració amb un centre d’art d’Istanbul.
Gisel Noè, directora del M|A|C: Aquest projecte ping-pong amb l’escola consisteix en contestar la carta que envia l’artista fent una activitat vinculada al projecte que és aquesta caseta que la Pink Bunny va demanar perquè no tenia on poder dormir. D’aquí en sortirà una pel·lícula que farem amb la Pink Bunny en aquest espai del M|A|C i tot això es podrà veure en dues parts, la primera com a resultat del procés de ping-pong aquest juny a la Presó i la segona també a la Presó, però el 2026.
En aquest cas l’artista multidisciplinar Nathalie Rey s’ha presentat a l’alumnat amb el seu alter ego, la conilleta “Pink Bunny” que necessita un refugi d’un món que l’envolta i que no comprèn. D’aquesta manera, l’art es converteix en l’eina que serveix per treballar temes com l’habitatge, les guerres o el canvi climàtic entre els infants.
Nathalie Rey, artista: És el privilegi del treball artístic, que et permet entrar en totes aquestes temàtiques d’una manera totalment transversal i inesperada. És constructiu, la situació de cadascú es pot desfer i deconstruir a través d’una obra d’art. És un treball sensible, no se si canviarem el món, no ho crec, però va per aquí la cosa.

Però, com han viscut al llarg del curs els infants una experiència d’art contemporani com aquesta?
Lian Escuña, alumne de 5è de l’escola Montserrat Solà: Primer ens vam trobar pistes i al final va arribar una carta i dins ens deia que vindria a veure’ns la Pink Bunny. No se sentia segura en el món humà per les guerres, baralles, canvi climàtic i ens va demanar que li féssim un refugi.
Ares Sánchez, alumna de 5è de l’escola Montserrat Solà: Ella va portar una casa i nosaltres la vam pintar, decorar, li vam fer banderoles. Ens ho hem passat molt bé, hem tocat instruments i ho hem fet per poder-ho exposar aquí al juny.
Un cop la caseta ja ha arribat a la Presó, els infants s’han repartit en grups en diferents espais i han intentat traslladar al personatge protagonista ‘Pink Bunny’ com tot i que algunes coses del món que els envolta són difícils d’entendre, ells, segueixen jugant. Cada joc expressava la inquietud per alguna qüestió d’actualitat com l’habitatge, el maltractament, la pobresa i el desig de canviar el món.

Per acabar el matí, l’alumnat ha acomiadat la caseta que amb una furgoneta ha tornat a l’escola, on els esperarà per seguir descobrint nous aprenentatges.