El tram maresmenc de l’EuroVelo, la xarxa de rutes ciclistes que ha connectar la ciutat de Cadis amb l’illa de Xipre, comença a prendre forma. El Consell Comarcal del Maresme disposarà els propers dos anys de 3 milions d’euros per dotar de serveis aquest tram, que s’ha anomenat Maresme EuroVelo 8 i que ha de passar per 15 municipis. Les actuacions s’han d’enllestir abans del 2026.
Amb aquests diners procedents dels fons Next Generation, el Consell Comarcal ha d’executar un projecte que s’ha estructurat en quatre eixos: transició verda, eficiència energètica, digitalització i competitivitat. En resum, s’ha previst senyalitzar bé el traçat; adaptar boscos, rieres i platges per al pas de bicicletes; fer promoció turística i ajudar les empreses relacionades amb el cicloturisme.
Entre els 15 municipis participants, n’hi ha del litoral i de l’interior del Maresme. Aquest és el cas d’Alella, el Masnou, Premià de Mar, Mataró, Arenys de Mar, Calella o Palafolls. Des del Consell Comarcal, s’ha insistit que el tram maresmenc ja està dissenyat i que el que farà l’ens comarcal és treballar perquè sigui atractiu per anar-hi amb bicicleta, tant a nivell local com turístic.
Xavier Ponsdomènech, conseller delegat de Planificació Estratètica del Consell Comarcal: D’acord amb els ajuntaments que ens ho han demanat, desenvoluparem aparcaments segurs de bicicletes, pèrgoles fotovoltaiques... En definitiva, dotarem el tram d’una xarxa d’equipaments que farà territori i que beneficiarà tant els turistes que vinguin a la comarca, com els maresmencs i maresmenques.
El pas de l’EuroVelo pel Maresme tindrà conseqüències directes en la seva fisonomia, sobretot al litoral, on justament la pacificació de l’N-II preveu fer un gran carril bici. En aquest sentit, es contempla crear espais d’ombra per a bicicletes a algunes platges, com la de Vilassar de Mar i Malgrat, fer pèrgoles ciclovoltaiques i condicionar punts de recàrrega, reparació i neteja de bicicletes.