Cada setmana es produeixen a Mataró al voltant 4 ciberdelictes, és a dir, fraus comesos a través d’Internet. Són dades que ha donat a conèixer la regidora de Ciutat Inclusiva i Saludable, Laura Seijo, al debat televisiu emès aquest cap de setmana per tvmataró.
Laura Seijo, regidora de Ciutat Inclusiva i Saludable: Cada cop hi ha més persones que pateixen aquest tipus d’estafa i les hem d’acompanyar. Avui, amb caràcter preventiu, hem fet aquesta xerrada-debat que crec que pot anar molt bé perquè tots estiguem pendents del que ens pot passar.
En el cas de la capital del Maresme, aquesta compta amb una Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). Es tracta d’un servei municipal que pretén acompanyar i assessorar les persones que es trobin davant de qualsevol problema relacionat amb el consum. Part de les reclamacions que atenen avui dia tenen a veure amb les ciberestafes. Un fenomen que va a l’alça i que no sempre implica la participació activa de la víctima.
Francesc Xavier Sánchez, assessor en dret del consum i Cap del servei de consum (OMIC): Hi ha atacs que t’inciten a fer una acció i tu participes de què et robin les dades. Hi ha altres sistemes d’estafes informàtiques on l’usuari no fa res. A través d’un programa maliciós, un ‘malware’, se t’instal·la a l’ordinador i sense ser conscient el roben les dades.
Per abordar qualsevol mena de frau comès en línia, es recomana tenir com a punt de referència els organismes de consum per tal d’actuar amb la major celeritat possible.
Maria Isabel Pons, coordinadora i tècnica en serveis al Consumidor de l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya (AICEC-ADICAE): Hem de canalitzar-ho perquè totes les reclamacions que es fan quan hi ha un mitjà de pagament per mig, haurien de tenir contestació del servei d’atenció al client (del banc) en 15 dies. El que nosaltres estem notant és que es fa perdre molt temps als clients sense que se’ls hi digui quin és el procés correcte de reclamació.
Però què ha de fer una persona que ha estat víctima d’una ciberestafa? Aquests són els passos que es recomanen seguir des de l’ Oficina Municipal d’Informació al Consumidor.
Luz García, assessora jurídica de l'OMIC: El primer pas és la trucada a l’entitat bancària perquè tot quedi aturat. Que ningú pugui entrar i que es bloquegi. Després s’ha de procedir per la via de la denúncia als Mossos d’Esquadra. Una vegada feta la denúncia, hi ha un procediment que és la reclamació prèvia. Aquí també els ajudem.
Per aquells que no van poder seguir el debat d’aquest cap de setmana, tvmataró ha previst més reemissions. Seran dissabte a les tres del migdia i a dos quarts de vuit del vespre i, diumenge, a les quatre de la tarda i a dos quarts de dotze de la nit. A banda, el col·loqui ja es pot recuperar de manera íntegra al canal de Youtube de la televisió local.
Recupera la notícia en vídeo, aquí.