Saber com actuar davant d'una emergència. En particular, davant d’una aturada cardiorespiratòria. Aquest és l’objectiu que persegueix la jornada que aquest dimecres s’ha celebrat en 34 dels 40 centres educatius de Mataró. Coincidint amb el Dia Mundial de la Conscienciació de l’Aturada Cardiorespiratòria, més de 10.000 alumnes d’entre I-5 i 4t de secundària han participat en una formació sobre tècniques de suport vital bàsic que s’adapta en funció de l’edat i que és evolutiva, per tant, cada any parteix del coneixement adquirit en el curs anterior i l’amplia.
Eva Ordóñez, coordinadora del seminari de suport vital a les escoles públiques de Mataró: Tothom ha tingut una persona propera que ha mort d’una aturada cardíaca. A nosaltres, quan érem petits, ningú ens ensenyava com reaccionar davant una situació així. Que et puguin ensenyar ara des de l’escola, fa que siguem una societat més segura i que ens puguem ajudar més els uns als altres.
Núria Claus, coordinadora del seminari de suport vital a les escoles concertades de Mataró: També és molt important que no només ho ensenyem als nens. Incentivem a què després ho transmetin a les famílies. No només estan aprenent els nens. Després les famílies també ho poden aplicar. Els nens tenen els coneixements però a vegades necessites un adult que ho pugui transmetre. És un treball de tots.
En el cas dels més petits, els estudiants d’I-5, la idea és transmetre nocions bàsiques de què és una emergència i a quin telèfon poden trucar si mai en detecten alguna.
Pau, alumne d’I-5 de l’Escola Maristes Valldemia: Quan detectem una emergència hem de trucar al número 112.
Pintar el número d’emergències 112 no és l’única activitat que han fet aquest dimecres. Una altra ha estat saber quan s’ha de fer servir i aprendre una tècnica per memoritzar aquest telèfon.
A primària es va una passa més enllà i, en primer lloc, se’ls ensenya a com fer una trucada al 112. A partir d’aquí, comencen en endinsar-se dins les tècniques de suport vital bàsic. Com obrir la via aèria, com posar una persona en posició lateral de seguretat, descobrir què són les compressions...
Ja a secundària, els estudiants posen en pràctica el coneixement adquirit. Realitzen compressions i les ventilacions i aprenen a com actuar davant d’un ofegament.
Patricia Huesca, alumna de 4t d’ESO de l’Escola Maristes Valldemia: Per tenir aquesta maniobra controlada és important que hi hagi dues persones o més perquè si no, al final, els braços s’acaben cansant. També és important tenir les mans sense anells o rellotges per no fer mal a la persona. I tenir controlada també una altra persona perquè estigui pendent de demanar una ambulància.
Èric Galan, alumne de 4t d’ESO de l’Escola Maristes Valldemia: El procediment habitual és posar un braç i, després, entrellaçar els dits per fer les compressions. S’han de fer 30 compressions i després les respiracions. Cal obrir les vies aèries, tancar el nas i fer les respiracions perquè entri als pulmons. S’ha de mirar el tòrax per veure si s’infla i realment arriba l’aire.
Per fer possible la jornada d’aquest dimecres, 150 professors dels centres mataronins han rebut formació i Protecció Civil ha cedit part del material necessari.
Tot plegat s’emmarca en un programa impulsat pel Departament d’Educació amb el Consell Català de Ressuscitació coordinat a Mataró amb el Centre de Recursos Pedagògics i l’Ajuntament.
▶️ Recupera la notícia en vídeo, aquí.