Els 4,4 milions d’euros que anunciats per la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, són insuficients per acabar amb el col·lapse que viu el servei d’autobusos interurbans d’arreu de Catalunya en hores punta. Aquesta problemàtica que, entre altres, afecta diàriament usuaris de Mataró, es resoldria amb una inversió de 8 milions d’euros. Ho ha revelat la consellera Paneque, aquest dissabte en una visita al Maresme per presentar la instal·lació d’una planta fotovoltaica que donarà electricitat a la xarxa viària de la Generalitat.
Durant la seva estada a la comarca, Paneque, en línia amb les declaracions que va fer a tvmataró la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, ha reconegut que la saturació va ser “una de les primeres qüestions que va arribar a la taula de la conselleria” que encapçala. Una primera mesura per revertir aquesta situació, consistirà a mobilitzar 4,4 milions procedents de romanents.
Silvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica: Hem de pensar que a Catalunya estem tenint increments d’usuaris d’interurbà de fins al 40%. És un servei que funciona i bé. Ens alegra aquest increment però ens dona aquests problemes, sobretot, en hores punta. Amb aquests 4,4 milions d’euros, el que podem fer és atendre la meitat de la demanda que estem tenim. Esperem que, amb els nous pressupostos del 2025, resolguem definitivament aquesta situació.
La pròrroga del pressupost del 2023 per aquest 2024 ha deixat al descobert una manca de finançament en la xarxa interurbana d’arreu del país, que sumada a un augment notori de la demanda, ha suposat que els usuaris hagin d’anar dempeus o que, en alguns casos, no puguin ni pujar als autobusos perquè van plens a vessar.
A l’espera de l’aprovació dels comptes pel 2025, els 4,4 milions anunciats es destinaran a línies de les quatre demarcacions. Segons Paneque, es prioritzaran aquelles on s’ha detectat una demanda major.
Silvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica: Hem ampliat els recursos econòmics fins a 4,4 milions d’euros per augmentar la capacitat dels autobusos, augmentar les freqüències... sobretot, a les hores punta perquè aquesta problemàtica no ens succeeixi. Estem treballant a les quatre demarcacions. Al Maresme hi ha una problemàtica molt accentuada i, en aquest sentit, una part del pressupost anirà a atendre aquestes necessitats.
En el cas de les línies que surten del Maresme, en un any, la línia que ha registrat una crescuda percentual més important és la 807 que passa per Argentona i Cabrera de Mar (+24,14%). En xifres absolutes, en canvi, l’expedició que més ha crescut en aquest mateix període ha estat l’e11.1 de Mataró, pujant gairebé 125.000 usuaris.