El Maresme acull cada any al voltant de 300 produccions audiovisuals. Aquest 2024 s’han enregistrat a la comarca productes destacats com “La Casa en Flames”, “Blade Runner” o “El Rei Peret”. Al conjunt de Catalunya hi ha cada any 3800 rodatges, 2.800 dels quals són a Barcelona capital. Els 1.000 restants es graven a la resta de Catalunya. Per tant, al Maresme es concentra al voltant del 30% d’aquests enregistraments. Precisament, aquest matí el TecnoCampus ha acollit la Jornada Catalunya Film Comission 2024, per tractar l’impacte de les produccions audiovisuals al territori.
Albert Roca, Maresme Film Comission: Més o menys estem al llindar dels 300, que és el que es va fer l’any passat, i estarem allà. I de cara a l’any que ve no la sabem, perquè la DANA o la Copa Amèrica han parat rodatges, sobretot publicitaris.
Carlota Guerrero, responsable de la Catalunya Film Comission: D’aquestes 3.800 produccions que comptabilitzem al con junt del territori, unes 2.800 corresponen a Barcelona ciutat, 1.000 a la resta i si al Maresme en tenen 300, vol dir que hi ha molta producció a la comarca. L’avantatge que té, passa al Maresme, al Garraf, al Baix Llobregat i als Vallesos, és que són comarques que estan en el radi de 45 minuts des del centre de citació.
Un dels impactes de totes aquestes gravacions al territori és el que es coneix com el “turisme de pantalla”. Una gran part de visitants es mouen arreu del món per conèixer en primera persona les localitzacions de les seves pel·lícules o sèries preferides.
Esther Velasco, doctora en Turisme de Pantalla i directora del Grau en Màrqueting, Esdeveniments i Entreteniment del CETT-UB: Tenim xifres que 80 milions de persones es mouen per aquesta motivació arreu del món. Són xifres importants, però és feina dels territoris confiar i apostar per aquest tipus de turisme que portarà beneficis impacte turístic però també econòmic i social. No podem oblidar que aquest tipus de turisme emana d’un turisme cultural, que és bon turisme per al territori perquè és sostenible i inclusiu, que beneficia. A més pot servir per trencar l’estacionalitat perquè el turisme de pantalla es pot fer al llarg de tot l’any.
El Consorci de Promoció Turística del Maresme ja treballa per captar aquest “turisme de pantalla”. La voluntat és explorar una nova versió turística de la comarca a través de les localitzacions que serveixen com a plató per a produccions diverses. Una de les concrecions és el Movie Map, on es recullen els llocs on s’han gravat els productes audiovisuals més destacats.
Eva Esplugas, directora tècnica del Consorci de Promoció Turística del Maresme: El Movie Map és una cosa que no ens hem inventat nosaltres, ja existeix i és posar en un mapa totes les localitzacions de les produccions. Estem utilitzant una eina molt rudimentària que és el Google Maps i que ens permet 10 produccions que són les màximes que ens permet aquesta eina per al moment. Estem esperant tenir altres eines l’any que ve per poder fer més rutes més tematitzades, amb un relat i donar, és visibilitat als rodatges.
Un dels principals exemples pel que fa a produccions destacades és “Casa en Flames”, la pel·lícula més taquillera de la història del cinema en català. Un film que situa la seva història a la Costa Brava, però la realitat és que es va gravar a Canet de Mar.
Martí Marcos, cap de localització de ficció i publicitat: En el cas en concret de la casa en Flames la casa realment està a Canet de Mar i el que veus en pantalla és que està a Cadaqués. I això passa constantment en el cinema, que estem ficcionant llocs per molts motius, perquè potser la localització està en un altre lloc i estèticament al director és el que més li interessa o perquè a nivell de producció va bé que la localització estigui màxim a 45 minuts. Llavors sempre estem ficcionant llocs i és el que el públic general no sap.
En el marc de la Jornada Catalunya Film Comission 2024 també s’ha presentat la guia “Transformem l’audiovisual. Bones pràctiques per un audiovisual divers, igualitari i inclusiu davant i darrere de la pantalla”.