Els dimecres són diferents per sis alumnes del Centre d’Educació Especial Les Aigües. Reben una visita especial, la de la Bambam. Es tracta de la gossa de la Clàudia Senserrich. Un cop per setmana, totes dues es desplacen fins aquesta escola mataronina per fer-hi intervencions assistides amb gossos. L’escola fa anys que ofereix aquest programa i aquest 2024, està format per 10 sessions.
Clàudia Senserrich, tècnica en intervencions assistides amb gos de l’Associació ItCan: Amb l’equip del centre pactem què volen treballar amb els alumnes. Hem treballat el tema de la psicomotricitat, l’associació de colors, emocions... Amb aquesta premissa jo munto les activitats perquè ells acabin fent aquesta feina. Cadascú des del punt on parteix.
Asseguts al voltant de la Bambam, els alumnes escolten les activitats que la Clàudia els ha preparat. Aquest dimecres, els ha plantejat dues.
Clàudia Senserrich, tècnica en intervencions assistides amb gos de l’Associació ItCan: Hem fet un treball d’associar la punteria, el gest de llençar, que associessin el color amb l’activitat que els tocava fer amb el gos. A més, també hem fet un treball de psicomotricitat fina. Donem de menjar amb la cullera al gos i fem un treball de psicomotricitat fina. No tothom té aquesta habilitat de forma intrínseca.
La segona iniciativa plantejada per la Clàudia proposava que els nois i noies, acompanyats de la Bambam, caminessin fins a arribar a un cèrcol situat a un punt concret de l’aula. Els que s’han atrevit, fins i tot han aprofitat per donar-li de menjar o dirigir-li una ordre.
Un altre dels objectius d’aquest programa té a veure amb intentar que els alumnes superin la por als gossos. És un repte complicat, però a poc a poc, es van recollint els fruits.
Clàudia Senserrich, tècnica en intervencions assistides amb gos de l’Associació ItCan: En el grup hi ha un alumne que té fòbia amb els gossos petits. Els pares han optat per apuntar-lo al grup per veure si podíem trencar la dinàmica. Des de fa un temps, han tingut trobades al carrer amb gossos i l’alumne comença a acceptar, si el gos va lligat, no fer una fuga i sostenir aquesta situació.
Alba Garcia, mestra de pedagogia terapèutica: És una altra manera de relacionar-se amb un altre entorn. Es nota molt els alumnes que tenen gos a casa i als que els hi fa por els gossos. Hem notat una evolució molt xula. És molt emocionant perquè veus que el primer dia se n’anaven i ara es poden mantenir, donar de menjar... i fer totes les activitats que els hi proposes.
Una de les característiques que defineix l’Associació ItCan és que els professionals treballen acompanyats de les seves mascotes. Això els permet conèixer bé l’animal i entendre què els demana a cada moment. La Bambam i els altres gossos que formen part d’aquesta entitat han rebut educació canina específica i, a més, tenen un tret distintiu i imprescindible: a tots els agrada el contacte amb les persones. Aquesta combinació, aconsegueix que l’activitat acabi sent un èxit.
Recupera la notícia en vídeo, aquí.