logo

tvmataró | La televisió de Mataró i el Maresme

profile

politica Mataró

Alegria continguda al Maresme davant la recuperació del projecte del tren orbital

L’acord signat a la Generalitat per tirar endavant un nou suplement de crèdit inclou l’estudi de la viabilitat d’una iniciativa que fa més de dues dècades que està plantejada però no executada

per Laia Sanmiquel| Compartir


Connectar Mataró amb Vilanova i la Geltrú sense passar per Barcelona a través de la xarxa ferroviària. Aquest és el projecte del tren orbital que el govern de Salvador Illa podria rescatar, 20 anys més tard. El detonant ha estat l’acord signat entre els socialistes i els Comuns en el marc de l’aprovació del tercer suplement de crèdit per un valor de 469 milions d’euros. Una entesa però que no preveu la construcció immediata d’aquesta nova infraestructura sinó començar a estudiar la viabilitat del projecte sobre plànol.

 

El pacte entre els socialistes i els Comuns inclou un estudi per analitzar la viabilitat del projecte.
El pacte entre els socialistes i els Comuns inclou un estudi per analitzar la viabilitat del projecte. / tvmataró

 

Segons la línia que es va dibuixar ara fa dues dècades, el tren orbital ha d’unir capitals de la segona corona metropolitana gràcies a un traçat de 120 quilòmetres que comptarà amb 39 estacions, 23 de les quals, noves. El recorregut aprofitarà part de la infraestructura existent però també contempla la construcció de noves vies. Una iniciativa pensada perquè l’utilitzin més de 96.000 viatgers diàriament, el que representen 20 milions de passatgers a l’any. D’aquests, el 30% provindrien del vehicle privat.

 

Des dels municipis per on ha de passar aquesta xarxa ferroviària l’impuls del projecte es veu amb bons ulls pels beneficis que pot comportar però es mantenen prudents perquè, per la seva envergadura, requereix molta inversió.

 

David Bote, alcalde de Mataró: Estic a favor que es faci aquest estudi i també que aquest pugui incloure alternatives mentre no sigui possible fer aquesta multimilionària inversió. Aquest estudi tampoc ha de significar que altres projectes de millora de la mobilitat i la connectivitat de Mataró quedin apartats.

 

Alba Barnusell, alcaldessa de Granollers: Des de Granollers estem preparats. Fa temps que reclamem, reivindiquem i posem sobre la taula de totes les administracions que tenen la competència la necessitat de connectar-nos com a ciutats de l’arc metropolità i la regió metropolitana de Barcelona amb tren entre nosaltres per evitar desplaçaments en cotxe. Aquesta és una necessitat i seria bo per les ciutats de l’arc metropolità, per Granollers i pel país.

 

Mataró és una de les ciutats per on ha de passar el tren orbital.
Mataró és una de les ciutats per on ha de passar el tren orbital. / tvmataró

 

El tren orbital també ha estat llargament reivindicat per associacions del territori. Un exemple és la de la Promoció del Transport Públic al Maresme. En el seu cas, defensen que cal “acotar terminis” perquè el projecte acabi sent una realitat.

 

Eduard Truco, delegat de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic al Maresme: Ens sembla una extraordinària notícia. Estem plantejant un projecte d’una dimensió extraordinària, cosa que no és habitual que a Catalunya es plantegin aquest tipus d’infraestructures. Fa 20 anys que es parla d’aquest projecte i creiem que el que s’ha de fer ara és utilitzar la feina feta a l’anterioritat. Creiem que és un avantatge no només pel Maresme, sinó perquè és una alternativa ferroviària a tots els traçats que fins ara tenim que són tots d’entrada directa a Barcelona i tot està lligat a la ciutat de Barcelona.

 

La nova infraestructura ha d’erigir-se com una alternativa sostenible al transport per carretera. Si finalment prospera, quedarien connectades amb tren Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró, les capitals del Garraf, l’Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental, l’Oriental i el Maresme.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.