logo
profile

cultura Mataró

Zona Intrusa 17: trencar les normes en nom de l’art

Alumnes de vuit centres de secundària de la ciutat exposen els processos creatius de la dissetena edició del projecte artístic i educatiu del M|A|C

per Laura Cera| Compartir


Un intrús és aquell que s’introdueix en algun lloc sense dret. Algú que trenca les normes. O, en el cas del projecte Zona Intrusa, alumnes que alteren el ritme al seu centre.  

Lucía Arroyo, alumna de 1r de batxillerat artístic de l’escola Santa Anna: Un espai on la gent se senti segura per poder pensar les seves idees, un espai on puguin trobar la seva creativitat.

Carla Carrasco, alumna de 4t d’ESO de l’escola Salesians: Vam interrompre les classes, tothom va sortir i els vam conduir a la sala d’actes, on vam fer un partit de futbol silenciós. Després vam sortir al pati, vam posar música i tothom va ballar.

Els participants a la dissetena edició de Zona Intrusa també han representat un desnonament a partir d’un poema, han utilitzat la serigrafia per modificar la seva roba i han reestructurat els espais de l’escola.

Cristina Casanovas, alumna de 4t d’ESO de l’escola Salesians: Ha estat una nova manera de veure l’art més enllà dels quadres.

Carla Carrasco, alumna de 4t d’ESO de l’escola Salesians: És una experiència que no passa a les escoles, on hi ha unes normes. I trencar-les és diferent i emotiu.

Maria López, alumna de 1r de batxillerat artístic de l’escola Santa Anna: Quan vam acabar just sortien els alumnes d’ESO i va ser impactant veure les seves cares de ‘què és això?’.

Clàudia Fortes, alumna de 1r de batxillerat artístic de l’escola Santa Anna: Veure que a la gent li agrada el que has fet.

Lucía Arroyo, alumna de 1r de batxillerat artístic de l’escola Santa Anna: Les cares de ‘uau, han fet una estructura’. Estaven flipant.

Cristina Ibáñez, professora de Llenguatges Artístics de l’escola Santa Anna: Això és el més interessant d’aquesta iniciativa. Com dialoga la proposta artística amb el grup creador però també amb la resta d’alumnes de l’escola, que de cop es troben coses que el dia abans no hi eren. Això llença preguntes i interrogants per aquests alumnes que no saben què ha passat.

Martí Anson, artista-curador de Zona Intrusa 17: S’ha fet una acció i aquesta ha generat discursos entre els alumnes. Han discutit, han fet coses junts.

La sala 4 del M|A|C no acull el resultat, les accions, sinó el procés. L’impacte que ha tingut, als centres i en els propis alumnes, convertir-se en intrusos.

Cristina Ibáñez, professora de Llenguatges Artístics de l’escola Santa Anna: Ja ho diu la paraula: intrús, és entrar dins l’escola una cosa forània que no té res a veure en el nostre dia a dia. Per tant, és com una bomba que explota dins de l’escola.

Heidi Pérez, regidora de Cultura: Quan una cosa és intrusa, per trencar tabús t’hi has d’apropar, conèixer-la i aleshores podràs descobrir si t’agrada o no. Això és el que fa aquest projecte amb l’art.

Irene Montserrat, professora de Llenguatges Artístics de l’escola Santa Anna: A més, tenir l’oportunitat de ser els alumnes qui crea la proposta, és una oportunitat molt gran.

Martí Anson, artista-curador de Zona Intrusa 17: Es generava una complicitat molt alta entre l’alumnat i l’artista. Aquesta era una de les condicions que vaig posar sobre la taula: no són uns artistes que fan peces amb uns estudiants, sinó uns estudiants que proposen un projecte que fan amb un artista que els assessora.

Martí Anson s’ha envoltat d’artistes de diferents disciplines com Xavier Abellí, Estel Boada o Martina Mefano, que han acompanyat els estudiants en un procés creatiu que és la clau del projecte.

Martina Mefano, artista: Fins i tot alumnes que m’havien dit que els costava concentrar-se, al taller de serigrafia els havien vist molt més concentrats que mai. Una altra manera de fer que també és vàlida i que consisteix en memoritzar, sinó en actuar.

Gisel Noè, directora M|A|C: Necessitem el procés justament perquè s’entengui que tot el que està passant i tots els discursos que reben d’aquests artistes serveixen per alguna cosa. Intangible, no passa res. Es tracta de formar-los, pensar que tota aquesta cosa intangible que poden rebre, entendre, percebre. L’art és percepció i emoció. Alguna cosa de tot això s’enduen, segur.

Martí Anson, artista-curador: Aquí l’únic que hi ha són uns documentals, fets per en Carlos Essmann, que fan un recorregut per tots els processos. Sempre s’ha fet ensenyant els alumnes com a protagonistes i no l’activitat de l’artista. Veiem com reaccionaven, treballaven els alumnes i hem deixat de banda la qüestió conceptual. No venem la moto que som artistes.

Zona intrusa 17. El problema és la pintura és pot visitar a la Presó fins al 4 d’agost.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.