logo
profile

societat Mataró

Més del 60% dels vehicles tindrien vetat l'accés al Centre a partir del 2028

L'alcalde de Mataró, David Bote, considera que, enmig d'unes eleccions, no és el moment oportú perquè la Generalitat vulgui tirar endavant les Zones de Baixes Emissions

per Lluís Martínez| Compartir


Més de 54.000 vehicles de la ciutat tindrien prohibit l'accés a la Zona de Baixes Emissions del Centre a partir del 2028, si tira endavant el pla que està ultimant el Govern català. En concret es tracta dels més de 25.000 que tenen l'etiqueta groga i els més de 28.000 que no disposen de cap distintiu ambiental.

 

Mataró és una de les ciutats catalanes que sí o sí han de tenir Zona de Baixes Emissions perquè la llei hi obliga. L'Ajuntament ja ha fet alguns passos per definir l'àrea on es restringirà la circulació de cotxes i tot just ara ha començat la redacció de l'ordenança municipal específica que servirà per regular la seva implantació.

 

La mesura més visible ha estat blindar l'illa de vianants del Centre, que s'ha de convertir en el pinyol de la Zona de Baixes Emissions de la ciutat. Una àrea on ja hi ha restriccions en les entrades i les sortides de vehicles i que es controla amb una vintena de càmeres situades estratègicament.

 

L'illa de vianants actual ocupa un 10% del sòl urbà residencial, però si prospera el decret de la Generalitat, la futura Zona de Baixes Emissions hauria de cobrir un 25% i, per tant, caldria augmentar aquest espai. Tot i que encara no hi ha cap proposta definitiva, tot apunta que les restriccions de trànsit haurien d'arribar fins a les rondes.

 

David Bote, alcalde de Mataró: Compartim les prioritats, la qualitat de l'aire, la salut de les persones i l'ecologia de les nostres ciutats. Però ho hem de fer d'una forma justa. Molts són els vehicles de les ciutats, no només de Mataró, que no tenen etiqueta o tenen el distintiu groc i aquestes transicions s'han d'ajustar a la velocitat que faci possible que ningú quedi enrere. Aquesta és la preocupació del govern de la ciutat.

 

L'anunci de la Generalitat, que pretén aprovar el pla en les setmanes vinents a través d'un decret i enmig d'unes eleccions catalanes, no ha agradat el govern municipal, que el considera massa precipitat.

 

David Bote, alcalde de Mataró: Ara no és el moment quan hi ha una convocatòria d'eleccions i el Govern ha tingut una franca minoria els últims temps al Parlament. Crec que és un tema que hauria de ser d'ampli consens perquè afecta la vida de moltíssimes persones dels nostres pobles i ciutats. Amb eleccions a la vista, no és el moment de tancar de forma definitiva el pla de qualitat de l'aire.

 

L'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità té l'encàrrec d'implementar la futura Zona de Baixes Emissions de Mataró. L'entitat, que agrupa nou municipis de l'entorn de Barcelona, ha exposat també que la proposta manté una visió massa uniformadora i no té en compte les diferents realitats de municipis com la capital del Maresme.

 

Els residents, amb una pròrroga d'un any més

 

El pla de la Generalitat estableix autoritzacions excepcionals per a vehicles que no compleixin els requisits ambientals i algunes excepcions, com és el cas dels serveis d'emergència i essencials, el de les persones amb malalties, discapacitats o amb mobilitat reduïda. També quedaran exclosos de les restriccions els cotxes de persones amb ingressos inferiors a certs llindars.

 

A diferència del que havia proposat inicialment l'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità perquè el veto als vehicles contaminants no tingués en compte els veïns empadronats a les Zones de Baixes Emissions, la proposta que hi ha sobre la taula és que aquests residents que o tenen l'etiqueta groga o no en tenen cap només hi puguin accedir durant un termini d'un any fins a un màxim de 52 dies.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.