A finals d’agost els explicàvem que un grup de veïns de la riera de Lledoners fa sis anys que es mobilitza per millorar la convivència entre vehicles i vianants, especialment en episodis de fortes pluges que fan que l’aigua cobreixi la via i, fins i tot, arrossegui vehicles. Per això reclamen a l’Ajuntament que reguli el trànsit i l’aparcament, entre d’altres mesures.
La riera de Lledoners és una de les poques rieres urbanes sense canalitzar de Catalunya. De fet és un torrent. I, a més, l’única via cèntrica del poble que va a parar a la Nacional. Això fa que el consistori canetenc descarti, ara mateix, la proposta de reduir la circulació de vehicles o eliminar places d’aparcament. Ho veuen complicat.

L’alcalde ha explicat als micròfons de tvmataró que estan estudiant alliberar-ne set o vuit del tram on s’estreny més, abans del carrer Romaní. Una opció, però, que de moment descarten al·legant que al centre del poble estan mancats d’aparcament. El que sí estudient en aquest tram és eixamplar una de les voreres.
Tampoc contemplen cobrir la via, com es va fer amb la riera Gavarra, la Buscarons i la seva confluència, la riera sant Domènech. Totes elles molt més amples que la de Lledoners.
Ara bé, són conscients dels riscos que pot patir la zona quan hi ha forts xàfecs. Per això de la mà de la Diputació de Barcelona i de l’Agència Catalana de l’Aigua té alguns projectes sobre la taula per minimitzar l’impacte de les riuades.
Pere Xirau i Espàrrech, alcalde de Canet de Mar: Sí que hi ha un risc, i més després de les danes dels últims mesos i amb un canvi climàtic que provoca pluges més fortes i puntuals molt fortes. Però el problema de l’aparcament el tenim diàriament. Perquè un dia plogui molt, haver de sacrificar tota una sèrie de places d’aparcament que impossibilitin aparcar cada dia, si ho posem a la balança és una decisió molt difícil. Què es planteja i en què estem treballant? En minorar el cabal en el curs alt del torrent de Lledoners. Això es pensa fer amb un gran dipòsit a l’altura de la plaça Lledoners i uns caixons de drenatge a l’afluent principal, el rial dels Oms. A part d’això, també ens plantegem poder cobrir la riera des del carrer Vall fins a Mar, tal com es van cobrir les rieres Gavarra i Buscarons. Perquè aquest tram sí que té una amplada més gran.
La Diputació de Barcelona hauria d’entregar, d’aquí no gaire, el projecte del dipòsit. Pel que fa al sistema de drenatge i el soterrament del tram inferior, els projectes es troben en fase de contractació.