logo

salut Mataró

La proximitat dels professionals, un factor clau per escollir parir a l’Hospital de Mataró

Una enquesta feta pel Departament de Salut atorga un grau de satisfacció global de 8,45 sobre 10 al centre mataroní en l’atenció a l’embaràs, part i postpart.

per Laia Sanmiquel| Compartir


Escollir on parir tot sovint es converteix en un tràngol o un neguit per les famílies. Es tracta d’un moment únic en el qual l’equilibri entre la seguretat tant per la mare com pel nadó i la bona atenció passen a ser dos factors clau per acabar decantant-se per una instal·lació hospitalària o una altra. En el cas de Mataró, l’Hospital s’ha convertit en un referent a Catalunya dins d’aquest àmbit gràcies a les bones valoracions de les seves usuàries. De fet, és el segon centre millor valorat pel que fa a seguiment i control de l’embaràs, part i puerperi. El grau de satisfacció global, segons l’enquesta feta a 4.000 persones pel Departament de Salut és de 8,45 sobre 10, només per darrere de l’Hospital del Mar (8,73). Un reconeixement que enorgulleix l’equip de professionals que s’hi dedica.

 

Montse Pujol, cap d’infermeria de l’àrea maternoinfantil a l’Hospital de Mataró i llevadora: Estem súper contents, molt agraïts i molt feliços. Aquest feedback que ens dona a nosaltres que treballem amb l’atenció al naixement, que no és cap malaltia, que és un procés fisiològic... Que ens retornin la seva experiència tan positiva i que valorin... per nosaltres és un feedback brutal.

 

Un dels valors afegits que ofereix l’àrea maternoinfantil de l’Hospital de Mataró és la proximitat entre els professionals i les dones que han de parir.

 

Montse Pujol, cap d’infermeria de l’àrea maternoinfantil a l’Hospital de Mataró i llevadora: La proximitat dels professionals, la sensibilitat, l’escolta, individualitzar les cures. Al final cada persona, cada família, cada moment, és diferent. Aquesta proximitat, aquest parar i escoltar, ser capaços de portar allò que per a ells és important crec que és el que fa que anem endavant.

 

Els professionals de l'Hospital de Mataró vetllen per crear entorns amables per les futures mares
Els professionals de l'Hospital de Mataró vetllen per crear entorns amables per les futures mares / tvmataró

 

Des de fa anys, l’equip de llevadores, ginecòlogues i infermeres treballen seguint un model psicosocial, és a dir, que considera el part com un procés fisiològic. Això implica tenir en compte la fisiologia de la futura mare, la seva intimitat, generar un entorn amable al seu voltant... aspectes que afavoreixen que l’experiència de parir no sigui traumàtica sinó satisfactòria. Un altre dels factors pels quals destaca l’hospital mataroní és el baix índex d’instrumentalització del part. Dels 900 parts que es van atendre el 2023, només en el 15% es va fer ús de fòrceps, espàtules o vàcum.

 

Montse Pujol, cap d’infermeria de l’àrea maternoinfantil a l’Hospital de Mataró i llevadora: Potser en una època es va medicalitzar tot perquè a tothom se’l tractava igual. El camí que anem fent ara tots els sanitaris és no fer allò que no cal fer. A vegades, cal acompanyar les dones, donar mesures de confort... això també és una intervenció però des d’una altra mirada.

 

L’evolució de l’àrea maternoinfantil és constant a l’Hospital de Mataró. Al 2014 es va apostar per la separació zero entre els nadons i els seus progenitors i pel contacte pell amb pell després del naixement. D’ara en endavant, el principal repte que es plantegen és “seguir caminant” i aconseguir que tots els professionals que integren la disciplina treballin des d’aquesta mirada més psicosocial.

 

El testimoni de Mireia Pallés i Gisela Baz, dues usuàries de l’Hospital de Mataró

 

El reconeixement als professionals de l’Hospital de Mataró arriba gràcies a la bona valoració dels usuaris que, en el seu moment, van decidir escollir les instal·lacions mataronines. A continuació podem escoltar dos testimonis. Són la Mireia Pallés i la Gisela Baz. Totes dues coincideixen amb què des de la sessió informativa van percebre la professionalitat de l’equip mèdic. De fet, més enllà de l’atenció sanitària, posen en valor la part humana dels professionals que les van atendre al llarg de tot el procés. A banda, destaquen que en el moment clau, el del part, la confiança que els hi havien transmès els va permetre despreocupar-se de tot i centrar-se a estar bé. La sensació “d’estar com a casa” l’emfatitza la Gisela la qual afirma que es va sentir tan còmoda que va poder parir a la mateixa sala de dilatació sense necessitat d’anar a l’espai de parts.

 

Mireia Pallés, usuària de l’Hospital de Mataró: Rebia molts comentaris que probablement era millor parir en un hospital privat perquè les instal·lacions eren més modernes, per la comoditat del pare, perquè tindria la meva pròpia habitació... eren coses que per mi no eren prioritàries en aquell moment i hi havia coses que sí que volia que estiguessin presents el dia del meu part. Vaig fer la sessió informativa i la infermera que ens va fer la sessió, a part de resoldre tots els meus dubtes, em va deixar molt clar que una de les coses que tenia l’Hospital de Mataró era un bon tracte i un entorn segur per parir.

 

Gisela Baz, usuària de l’Hospital de Mataró: Més enllà de la part tècnica, jo destaco tota la part humana de les professionals. El meu part va ser increïble i vaig tenir la sensació increïble de poder parir la meva bebè després d’un procés molt llarg i dolorós, amb una sensació d’empoderament, de satisfacció, de felicitat... gràcies a elles.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.