logo
profile

societat Mataró

La manca de comprensió lectora, l’arrel del problema a l’escola
 

El MEM atribueix els resultats de l’últim informe PISA a Catalunya al fet que els alumnes no entenen el que llegeixen i aposta per revertir la situació 
 

per Betty Doñate | Compartir


Segons l’últim informe PISA, Catalunya és a la cua d’Espanya en matemàtiques, ciències i lectura. El Moviment Educatiu del Maresme, el MEM, admet que els resultats són dolents i que l’arrel del problema és la manca de comprensió lectora, perquè les seves conseqüències van més enllà. Però aquest grup de professors assegura que cal veure una evolució entre els alumnes que l’informe no recull.

 

El rendiment dels alumnes catalans ha caigut en picat des del 2018, quan es va publicar l’últim informe PISA. En matemàtiques han passat d’estar per sobre de la mitjana d’Espanya i de l’OCDE a perdre 12 punts i a allunyar-se – i molt- del líder que lidera la classificació, que és Singapur. Però a Catalunya també han baixat en ciències i en comprensió lectora, on ha perdut 38 punts en 10 anys.

 

La presidenta del MEM, Carme Civit reconeix que els resultats no són bons i apunta que l’ús abusiu de les pantalles "podria explicar per què els alumnes tenen dificultats per entendre el que llegeixen", sigui de la matèria que sigui. Però, afegeix que l’educació és "molt complexa" i que darrere "hi ha molts factors socioeconòmics". Segons Civit,  l'estudi analitza les competències dels estudiants i nó què han après. 

 

Carme Civit, presidenta del MEM: "Està clar que hem de treballar la lectura i la comprensió lectora. Com s'ha de fer? No ho sabem. Hem de parlar i només amb unes indicacions que vinguin del Departament. Ens hem de plantejar què fem a casa i com eduquem els nostres infants. Però des de l'escola i els instituts hem d'anar veient quines mesures s'estan aplicant que enganxen a la lectura i ens quins moments veiem que fem activitats que ajuden a la comprensió lectora i poder-ho compatir.

 

El MEM té previst reunir-se aquesta setmana a Mataró per analitzar els resultats de l’informe PISA i veure quin paper ha de tenir el professorat. El que tenen clar, però, és que cal motivar els més joves perquè llegeixin més i es pugui revertir així els resultats que s’han donat amb aquest estudi. L’informe PISA és un estudi impulsat per l'OCDE que analitza les competències dels alumnes de 15 anys, és a dir, els que a Catalunya cursen 4rt d’ESO.

 

El Govern crea una comissió d'experts per capgirar la situació 

El Govern ha aprovat la creació d'una comissió d'experts, formada per 18 persones que han d'elaborar propostes per capgirar els resultats de l'informe PISA. Entre aquests experts n'hi ha un del Maresme: Ermengol Alemany,  director de l’escola Castell de Dosrius.  

 

El sindicat de mestres i professors USTEC-Stes, però, s'ha mostrat molt crític amb la creació d'aquest grup d'experts. L'exportaveu d'USTEC, Xavier Diez, ho considera una cortina de fum i acusa el Departament d'Educació de no reconèixer l'error de l'Escola Nova 21, un nou sistema pedagògic implantat fa una dècada als centres educatius de Catalunya.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.