Onze nous policies locals s’incorporaran a les plantilles de sis municipis del Maresme. És el resultat del segon procés de selecció conjunt que impulsat el Consell Comarcal per dotar les localitats participants de més agents i, alhora, més facilitats per cobrir vacants de manera urgent. Són aquestes les dues necessitats que l’ens va detectar entre diversos ajuntaments maresmencs i que, l’any 2022, el van empènyer a posar en marxa un projecte pilot que, ara, es podria aplicar a altres punts del territori. Així ho creu la consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, qui aquest dimarts a la tarda ha presidit l’acte institucional de l’adjudicació de les noves places.
Núria Parlon, consellera d’Interior i Seguretat Pública: Crec que és extrapolable i una molt bona experiència, perquè innova en la gestió dels processos selectius, que habitualment són complicats sobretot pels ajuntaments més petits. Aquest projecte ofereix una solució a través del Consell Comarcal que parteix d’un consens previ de les alcaldies i els comandaments de les policies locals per fer un únic procés que també facilita la vida als opositors i opositores. Ha donat molt bon resultat, sempre que faig visites pel territori i parlo amb alcaldes i alcaldesses els parlo de com d’important ha estat aquest procés, que crec que es pot replicar.
Malgrat les reticències que poden generar les proves pilot, l’experiència d’aquesta segona edició del projecte ha despertat l’interès de més ajuntaments. És el cas de Caldes d’Estrac, Canet de Mar i Sant Vicenç de Montalt, que utilitzaran la borsa de treball generada a partir d’aquest procés selectiu. Té una validesa de dos anys i està integrada per 39 aspirants, 10 dones i 29 dones, que tenen una mitjana d’edat de 38 anys. L’objectiu d’aquesta borsa és que els municipis pugui cobrir jubilacions o vacants sobtades de seguida.
Francesc Alemany, president del Consell Comarcal del Maresme: Ser pioners sempre dona un valor afegit, però és que, a més, aquest projecte respon a una necessitat pura i dura que tenen els ajuntaments de poder complir amb les necessitats que tenen les policies locals. I moltes vegades la gestió d’aquestes necessitats passa per un procés llarg i costós pels ajuntaments que, en molts casos, dificulta la resposta, perquè quan et falta un agent et falta per al dia següent, sense gaire marge. Per tant, el fet que el Consell Comarcal pugui erigir-se com element de servei per als municipis ja és positiu, però que, a més, pugui ajudar a solucionar aquesta circumstància és una satisfacció enorme.

Montse Capdevila, alcaldessa d’Argentona: És una necessitat que tenim tots els municipis. Tirar endavant un procés selectiu com aquest és difícil. Això ens ho simplifica i ens dota d’una borsa amb seguretat per quan necessitem suplències per diferents casuístiques.
Laura Martínez Portell, alcaldessa de Vilassar de Mar: Jo ja estic demanant cinc persones de la borsa. Soc la que més contracto, tres agents, però se’n van cap a l’escola de policies i, per tant, necessitem suplir-los amb interins. A més, mentre ha durat el procés, se n’han jubilat dos més. Per tant, torno a necessitar cinc policies i això és una cadena que no s’acaba mai.
La nova fornada d’agents desenvoluparan les seves funcions en sis municipis. Dos d’ells han escollit Argentona, dos més el Masnou, un anirà a Premià de Dalt, un altre a Teià, un parell s’incorporaran a Vilassar de Dalt i tres més ho faran a Vilassar de Mar. Però això no serà de manera immediata. Abans, hauran de formar-se a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, on comencen el curs aquest dijous.