logo
profile

societat Mataró

El segon cicle de l'etapa d'infantil tindrà una reducció de ràtios el curs vinent

Des de la conselleria d'Educació també es desplegaran motxilles econòmiques pels estudiants vulnerables del cicle

per Redacció| Compartir


El període de preinscripció per al curs vinent ha arrencat aquest dimecres amb una oferta inicial de més de tres mil grups per a Infantil 3 i gairebé 2.900 per a primer d’ESO.

 

Un nou curs marcat novament per la davallada d’alumnes a les dues portes d’entrada al sistema educatiu com a conseqüència de la baixada de la natalitat. I una millora destacada: es completa tot el segon cicle d’educació infantil amb una reducció de ràtio de 20 o menys alumnes. Per tercer any consecutiu, el topall d’alumnes per classe al conegut popularment com a P3 serà de 20 i el curs vinent es completarà el segon cicle de l'etapa d'infantil amb aquesta reducció de ràtio. És la principal novetat que ha destacat la consellera Anna Simó pel curs 24-25, en una roda de premsa que ha fet al costat del mataroní Simó López, director general de centres públics de la Generalitat. També es produirà, als tres cursos previs a primària, el desplegament de les motxilles econòmiques pels alumnes vulnerables.

 

Una declaració que ha aixecat polèmica, i és que La portaveu nacional d’USTEC-STEs, Iolanda Segura, acusa el Departament d'Educació de fer trampa amb l'anunci de reducció de les ràtios a l'etapa Infantil el curs vinent.  Segura afirma que a la pràctica, estan tancant grups-classe a l’escola pública i deriven l’alumnat a l’escola concertada. I un dels casos que denuncien és el de Cabrera de Mar. Segons Educació, el curs vinent hi haurà 31 grups menys que el passat, però el sindicat USTEC-STES diu que són molts més i multipliquen la xifra per tres o per quatre.

 

Iolanda Segura, portaveu nacional d’USTEC·STEs (IAC): Aquí hi ha trampa, el que passa és que s’han mantingut les places de l’escola concertada, que no redueix ràtios perquè aquesta mesura només s’aplica a l’escola pública. El que això està suposant és que, davant d’un excedent, es tanca oferta pública i es deriva aquests alumnes a l’escola concertada, així mantenen els concerts educatius. La mesura s’ha convertit en una protecció a l’escola concertada.

 

Un dels problemes educatius també està vinculat amb els mals resultats de l'alumnat català a l'informe PISA. Doncs, precisament, per intentar revertir la situació, un grup d’experts ha lliurat a la conselleria d’Educació un seguit de pautes. El document no inclou cap canvi curricular pel curs vinent i aposta per una sèrie de mesures genèriques per fer front a la segregació escolar. En aquest sentit, proposa augmentar el nombre d’aules d’acollida i arribar a un pacte nacional per a la inclusió i l’equitat; a més de fer tutories compartides a secundària. Anna Simó ha sortit al pas de les crítiques per manca de concreció, ha assumit com a seves les propostes i ha demanat temps per poder acompanyar les mesures amb xifres i dotació pressupostària.

 

Anna Simó, consellera d’Educació: Ara necessitem un temps prudencial per fer l’anàlisi. Hem de veure el seu impacte econòmic, la complexitat de la posada en marxa i la seva execució i fins i tot l’encaix normatiu. En un termini de setmanes, es vol poder tenir a punt un compromís pel curs 2024 – 2025, cost de les mesures i calendarització.

 

Una altra de les mesures proposa pel grup d’experts és la d’avançar en un model d’educació a temps complet amb l’objectiu d’assegurar que les activitats extraescolars arriba a l’alumnat vulnerable.

 

Així mateix, les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya qualifiquen les mesures proposades pel Grup Impulsor de Mesures per a la Millora Educativa de lògiques i positives, però ho consideren un document de mínims. La presidenta de l'AFFAC, Belén Tascón, ha avisat que els diners previstos als pròxims pressupostos de la Generalitat per a Educació seran insuficients i ha esmentat allò que els experts han deixat fora d'aquest full de propostes.

 

Belén Tascón, presidenta de l'AFFAC: Nosaltres entenem que és un document de mínim consens. Nosaltres defensem que algunes mesures han de ser més agosarades. Sobretot saber que passa amb les diferències amb les diferències de jornades entre primària i secundària o amb aquest pla contra la segregació, que està causant una sèrie d’efectes col·laterals que no estem mirant.

 

D’aquesta manera, l’AFFAC insta a la conselleria d’educació a revisar aquest document i dur a terme una proposta més ambiciosa i amb un abast superior per millorar l'aprenentatge dels alumnes.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.