Un dels ‘superiots’ més imponents del món, el Samar, ha estat navegant aquests dies per la costa del Maresme. L’embarcació, que pertany al bilionari kuwaitià Kutayiba Alghanim, és un dels iots més grans i luxosos del Regne Unit, on es va construir el 2006. En total, fa 77 metres d’eslora, espai suficient per disposar de set cabines, una piscina, una sala de cinema i fins i tot un heliport.

El Samar, navegant davant del Port Balís de Llavaneres.
Xavier Perxachs, director Escola Nàutica Maresme: Els ‘superiots’ o ‘megaiots’, com indica el seu nom, s’allunyen dels vaixells esportius en tots el sentits. D’entrada, tenen unes característiques importants, a nivell de manegar-los. Cap propietari porta aquest tipus de vaixells mai: sempre contracta sempre gent. I si fos el cas que pogués portar-lo, també en contractaria, perquè necessita responsable de màquines i personal que porti el dia a dia. Pel que fa als costos econòmics, poden tenir dipòsits de carburant de l’ordre 200.000 litres.
El Samar, que està valorat en 100 milions d’euros i que es pot llogar per 650.000 euros a la setmana, té capacitat per a 12 convidats i 26 tripulants. Aquest dimarts, ha fondejat davant del Club Nàutic El Balís, on ha cridat l’atenció dels socis. I això que més d’un ja havia vist ‘megaiots’ per Llavaneres.
Ana i Isabel, sòcies del Club Nàutic El Balís: Un iot tan gran, no l’havíem vist mai. O sí, perquè n’hem vist molts. Som molt grans nosaltres. Abans els iots eren de russos; ara són de Kuwait.

En concret, el Samar fa 77 metres de llarg per 12 d’amplada, massa gran per poder amarrar al Port Balís de Sant Andreu de Llavaneres, on l’eslora màxima és de 30 metres. Fins i tot, no pot amarrar al Port de Mataró, on tenen cabuda vaixells de fins a 50 metres. Aquest dimecres, de fet, ja era a Barcelona.
Però, tant si amarren com si no als ports, els tripulants dels ‘superiots’ aprofiten que són a prop de la costa per tocar terra i proveir-se d’allò que necessiten per viatjar. I això, en alguns casos, pot tenir un impacte econòmic a la zona.
Margarita Díez, gerent del Port de Mataró: Hi ha una part d’impacte econòmic en serveis d’empreses auxiliars que van a fer treballs al vaixells, subministres, carburant... El que passa és una que dels principis dels armadors i els tripulants és la confidencialitat.
El Port de Mataró té 17 amarraments per a iots de fins a 50 metres d’eslora en un espai que gestiona Varador 2000. Fora d’aquí només hi un ‘megaiot’, l’Atana. A la resta de ports del Maresme poden amarrar vaixells de 30 metres màxim.
Informa: B. Doñate