Aquest és el nou punt des d’on, a partir d’aquest dilluns, es pot agafar la línia 865 que connecta Mataró amb la UAB. La nova parada, situada a la Ronda Prim, a tocar del CAP, agafa el relleu a la Plaça de les Tereses per on aquest servei ja no tornarà a passar. I aquesta, no és l’única novetat que incorpora la línia per aquest curs. També augmenten les seves expedicions. A partir d’ara se n’ofereixen 14 per sentit, és a dir, 3 més d’anada i 2 més de tornada. Una millora del servei que respon als gairebé 130.000 usuaris que l’han fet servir durant el 2024, una xifra de viatgers que ha augmentat un 11,7% respecte al 2023.
Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: L’objectiu és donar resposta a un increment de demanda que tenim des de principis d’any, no només aquí sinó a tota Catalunya. Volem satisfer un increment de demanda que ara estava provocant que hi haguessin persones que no poguessin agafar l’autobús en l’expedició que volien.

Una altra de les línies que a partir d’aquest setembre també deixarà de passar per la Plaça de les Tereses és el bus nocturn N-80 Mataró-Barcelona. En aquest cas, també perd la parada de Jaume Isern-Plaça de Granollers. Aquest autobús canvia el recorregut i passarà per la ronda Barceló, ronda de la República i plaça de Granollers-Via Europa, on s’aturarà.
Les línies interurbanes 865 i N-80 no són les úniques que es beneficiaran del pla de xoc de 17 milions d’euros previst per la Generalitat. L’e13, que enllaça Mataró, Granollers i Sabadell, passarà de 37 a 47 expedicions per sentit i és que el nombre d’usuaris que la fan servir diàriament no ha parat de pujar des del 2020. A diferència dels altres dos serveis, l’increment d’oferta no entrarà en funcionament fins al pròxim 15 de setembre.

Un cop reforçades aquestes línies interurbanes, el Departament té damunt la taula estudiar com millorar les exprés e11.1 i l’e11.2. Entre les opcions que contempla hi ha l’augment de freqüències o la creació de l’e11.3, una nova línia que connectaria barris com Vista Alegre, l’Havana, el Palau i Rocafonda amb Barcelona.
Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: Nosaltres el que estem estudiant és, amb els recursos disponibles, com podem treure el màxim profit. Ara tenim dues línies i una opció és incrementar aquestes dues línies per donar més freqüència; i una altra opció seria incorporar una tercera línia però tindria menys expedicions durant aquest recorregut. Estem acabant de valorar quina és la millor opció de cara a l’usuari per satisfer aquestes necessitats de mobilitat en direcció a Barcelona.

Tant la línia e11.1 com l’e11.2 han atret l’atenció del Departament per l’augment d’usuaris que han registrat en els darrers anys. Entre el 2020 i el 2023, l’e11.1 ha passat de tenir 550.000 viatgers a prop d’1.120.000. L’e11.2, en canvi, ha passat de 300.000 passatgers a prop de 700.000.
80 milions de viatges a la xarxa de busos interurbans de Catalunya
Des del 2019, el nombre de serveis interurbans ha augmentat un 17% arreu de Catalunya. L'increment és encara més important a les línies exprés, prop d'un 40% fins als 31 milions de viatges. Des del Departament es considera que les xifres mostren que cada vegada més usuaris opten pel bus per dues raons. Per un costat les obres a Rodalies, però per un altre les noves línies i l'increment de freqüències. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que fins al setembre del 2026 es posaran en marxa 62 millores per valor de 17 milions d'euros. D’aquests 7,5 s’adreçaran al transport de Barcelona.