logo

tvmataró | La televisió de Mataró i el Maresme

profile

societat|economia Mataró

Anar a treballar costa 200 hores i 5.000 euros anuals de mitjana, segons la UGT

Un estudi del sindicat calcula els costos directes i indirectes dels trajectes a la feina i reclama mesures per minimitzar-ne l’impacte econòmic, personal i de salut

per Redacció| Compartir


100 euros de mitjana setmanals és el que perd un treballador o treballadora a Catalunya pel simple fet d’anar a treballar. És el càlcul que ha fet el sindicat UGT dels costos directes i indirectes que generen els trajectes a la feina. Per minimitzar-los, el sindicat demana la reducció i compactació de la jornada laboral, i el foment del teletreball. Anar a la feina també genera costos personals, socials i de salut, segons el sindicat, igualment invisibilitzats.

El combustible, l’aparcament, els peatges, el manteniment dels vehicles i l’amortització són costos directes que paguen les persones treballadores i els indirectes, les hores que dediquen a viatjar i, per tant, deixen de treballar. De mitjana a Catalunya, es dediquen una mica més de 4 hores setmanals als trajectes, segons l’estudi fet a partir de milers d’enquestes fetes per l’Autoritat Metropolitana del Transport el 2023. Per comarques, hi ha moltes desigualtats.

Jordi Muñoz, secretari de mobilitat de la UGT de Catalunya: Des del Berguedà, més de tretze hores setmanals, des d’Osona més de dotze, des del Garraf o l’Alt Penedès més de deu. Estem parlant de setmanes senceres a l’any que se sumen de forma invisible a la nostra jornada laboral sense cap compensació.

Muñoz apunta directament als trens de Rodalies com a desencadenant de l’augment del vehicle privat.

Jordi Muñoz, secretari de mobilitat de la UGT de Catalunya: Rodalies, com tot el país, està malament i està empitjorant. I el que estan fent és col·lapsar més les autopistes, perquè la gent ja no es refia de Rodalies i opten pel vehicle privat.

Els costos econòmics són a banda de la conseqüència més greu de la mobilitat laboral. 33 persones mortes l’any passat anant a la feina en vehicle privat a Catalunya.

 

Trens
Els catalans destinen quatre hores al dia de mitjana per desplaçar-se a la feina

 

El cost d'anar a la feina pels mataronins

Hem sortit al carrer per preguntar com es tradueix aquest impacte en el dia a dia dels mataronins i mataronines que es desplacen per anar a treballar. Un dels trajectes habituals és el que enllaça Mataró amb Barcelona. Un recorregut que alguns fan en cotxe, però molts d’altres en tren o autobús.  

La connexió, a priori, és bona. Entre les dues ciutats hi ha un gran nombre d’expedicions dels busos d’Exprés.cat i una alta freqüència de trens de la línia R1. Però hi ha factors que poden alterar el temps del trajecte i també l’experiència. Si bé molta gent opta pel transport públic perquè a primera hora del matí les rondes de Barcelona són impracticables en cotxe, saben que és probable que topin amb retards, avaries, trens o autobusos que no passen, manca d’informació o molta acumulació de gent.

Per tant, el cost no afecta només a la butxaca -hi ha qui, directament, prefereix no calcular-lo-, sinó que també és personal i pot acabar tenint un impacte en la salut. Tot i així, els usuaris s’ho prenen amb filosofia i intenten aprofitar al màxim els trajectes que, de mitjana, poden ser d’unes tres hores al dia. Ara bé, la sensació de pèrdua de temps acostuma a estar ben present.

Mireia Lorente, es desplaça en tren, metro i bus: Aprofito molt per llegir, estudiar o avançar coses de feina. Fins i tot he aprofitat per dormir o maquillar-me. Ja que m’hi he de passar estona, em planifico què faré durant aquella estona de tren.

Anna Gómez, es desplaça en tren: Genera estrès perquè soc mare de dos fills i la logística familiar és complicada. Deixar els nens, arribar a temps d’anar-los a buscar, retards que a vegades s’acumulen i t’obliguen a demanar el favor a altres famílies...

Ignasi Julià, es desplaça en tren: No són tant els diners, malgrat tot té un cost, sinó que és la teva vida. Jo tinc una vida, unes hores, que vull aprofitar. Per exemple, per estar amb la meva família.

Carlos Castillo, es desplaça en bus: Sí que notes que perds part del teu temps del dia malgastant-lo en desplaçaments.

Una altra connexió habitual és la de Mataró amb diversos municipis vallesans. En aquests casos les connexions no són tan àgils ni freqüents. Això fa que moltes persones apostin pel vehicle privat, malgrat el cost de la benzina o l’aparcament. Una despesa que també es fa notar en clau temporal. Si bé Granollers pot quedar a un quart d’hora de distància, altres poblacions com Mollet del Vallès es troben a més de quaranta-cinc minuts.

Alejandro Fernández, es desplaça en cotxe: En el meu cas, cada dues setmanes i mitja gasto uns setanta euros de benzina. A més, l’hora i mitja que acumulo cada dia de cotxe, tot i que porti la meva música o truqui amics i familiars, fa que arribi a casa cansat i sense ganes de fer res més.

Marc Sedano, es desplaça en cotxe: Escullo el cotxe perquè és una opció més còmoda i em permet llevar-me a l’hora que vulgui. A més, el trajecte no és gaire llarg, tot i que en funció de l’hora que surtis pots trobar més trànsit.

Sigui amb vehicle privat o transport públic, moltes persones treballadores procuren reduir al màxim el temps de desplaçament fixant estratègicament el moment de sortida o bé avançant l’hora per evitar el trànsit dens o l’acumulació de gent.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.