logo
profile

cultura Mataró

Així és el cartell de Les Santes 2024: una fotografia del mural de Mohamed L’Ghacham

La imatge mostra l’escena que l’artista ha pintat en una paret de Rocafonda i la tipografia evoca el cartellisme dels anys 30

per Laura Cera| Compartir


Una setmana després que Mohamed L’Ghacham enllestís el mural que ha fet en una paret del barri de Rocafonda, ja se sap com és el cartell de Les Santes 2024, que s’havia d’inspirar en l’escena pintada. I no només s’hi ha inspirat, sinó que la reprodueix. El cartell de la Festa Major d’enguany és una fotografia del mural emmarcat en el seu entorn. A l’esquerra s’identifica l’avinguda del Perú i a la dreta una nena treu el cap per una finestra tot mirant cap a l’obra d’LGhacham. A la part superior, la tipografia que anuncia la festa és similar a la del cartellisme dels anys 30, una connexió directa amb el cartell de 1936 que apareix a l’escena.

Mohamed L'Ghacham, autor del mural-cartell de Les Santes: Vam estar pensant diferents idees per al cartell, com fer la imatge sencera; però em semblava trist fer un mural i que només es veiés la pintura i no el mural en si. D’altra banda, un dels ganxos que tenia per aquest mural i que feia que tingués moltes ganes de fer-lo, a banda de ser el de Les Santes, és que fos al meu barri de tota la vida. I més Rocafonda, que és un barri amb història. M’agradava molt la idea que el mural no és només una pintura creativa, sinó una eina de transformació del lloc. Així que hem intentat que en el cartell final es mostri una mica de Rocafonda, perquè és tan important la pintura i les coses que s’hi representen com el lloc on es troben. Us convido a mirar la foto amb deteniment perquè hi hem deixat detallats que ajuden a la narrativa del mur.

El procés creatiu ha durat dos mesos, des que a principis de març es van iniciar les sessions participatives que han servit perquè l’artista l’obra anés donant forma a l’obra. Un procés innovador, com també el mural que ha acabat derivant en el cartell de Les Santes. Un mural que s’ha alimentat de les anècdotes, els records i les fotografies que han aportat els mataronins que han participat en el procés, que estava obert a tothom, i que ha acabat desembocant en un esmorzar intergeneracional ple de picades d’ullet. Una escena quotidiana on Mohamed L’Ghacham recrea una conversa entre dos joves i la seva àvia l’endemà de la Nit Boja, el matí del 26 de juliol, en què comparteixen records i vivències. Una imatge farcida de detalls com el cartell censurat de Les Santes de 1936, la samarreta groc-i-negra de Les Santes del 2008, la del cartell de Martí Anson, o el codi postal del barri de Rocafonda dissimulat a les banderoles.

El cartell de Les Santes d’aquest any s’ha donat a conèixer aquest dilluns juntament amb la programació de la festa, que fa una gran aposta per artistes locals i torna ser d’esperit inclusiu i accessible.  

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.