L’Estat obre la caixa i desembutxaca els 384 milions promesos per a l’N-II i la C-32
L’Estat obre la caixa i desembutxaca els 384 milions promesos per a l’N-II i la C-32
El Consell de Ministres dona llum verda a l’esperada inversió que permetrà pacificar la carretera i construir els nous accessos de l’autopista
El Consell de Ministres dona llum verda a l’esperada inversió que permetrà pacificar la carretera i construir els nous accessos de l’autopista
per Laura Cera / Lluís Martínez| Compartir
Llum verda als 384 milions d’euros que serviran per pacificar l’N-II i fer els cinc nous accessos previstos a la C-32. Finalment, l’Estat injectarà la bossa de diners que havia promès el 2009, però no arribaran de cop, sinó que ho faran en dosis anuals des d’ara mateix i fins al 2032. Així ho ha aprovat el Consell de Ministres aquest dimarts i, ara, el següent pas és la signatura del conveni amb la Generalitat, que permetrà al govern català disposar dels diners per poder executar els projectes. A mesura que es vagin desenvolupant i es justifiquin les despeses, l’Estat anirà transferint el finançament. La primera remesa, la del 2025, és de 5 milions d’euros que serviran per finançar els estudis que ja s’estan duent a terme. Per a l’any que ve s’han previst 24 milions i entre el 2027 i el 2030 les anualitats augmenten fins als 70 milions d’euros. Unes dates que coincideixen amb els càlculs que fan alguns alcaldes de la comarca per començar a veure canvis substancials en la fesomia de l’N-II. Les últimes entregues previstes són de 60 milions per al 2031 i de 15 milions per al 2032.
Precisament, la pacificació de la carretera nacional és un dels temes que s’han posat sobre la taula aquest dilluns durant la trobada, a Mataró, entre la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i l’alcalde, David Bote.
Sílvia Paneque, consellera de Territori: La pacificació de l’N-II és un encàrrec que fa el Ministeri cap al Departament de Territori. Aquests mesos hem anat treballant tant la fase de projectes com la de fer encàrrecs a tècnics específics perquè liderin tota aquesta transformació. Crec que això ofereix una oportunitat única al projecte de ciutat de Mataró: la pacificació, la mobilitat activa i el frontal marítim.
David Bote, alcalde de Mataró: Aquests darrers mesos hem tingut una conversa molt productiva i enriquidora amb el Departament de Territori per acabar de fixar els detalls tècnics d’aquesta transformació. I amb la trobada amb la consellera hem pogut constatar que el projecte continua avançant i al llarg del 2026 podrem explicar-lo públicament i mostrar com serà aquesta connexió, a peu o en bicicleta, amb tots els entorn de la nostra comarca.
La consellera espera poder concretar el calendari d’obres i els primers projectes durant el primer trimestre del 2026. Per la seva banda, Bote fa èmfasi en la importància del desenvolupament del sector Iveco-Pegaso.
Una inversió molt esperada
Per trobar la primera vegada que l’Estat va prometre injectar centenars de milions per millorar l’N-II hem de retrocedir fins al 2009, quan es va començar a parlar de la pacificació de la via. Va ser el mateix any que es va acordar traspassar el tram del Maresme a la Generalitat, per això és l’executiu català qui en lidera la transformació. En aquell moment el govern català només va rebre 97 milions dels 400 previstos.Ara bé, setze anys després la Nacional no ha patit grans canvis.
Davant el recel del territori, la promesa es va reactivar fa dos anys, a les portes de les eleccions espanyoles del 2023. L’aleshores ministra de Mobilitat, Raquel Sánchez, va fer parada a Pineda de Mar, on va expressar el compromís de l’Estat per finançar tant de la pacificació com dels nous accessos de l’autopista. La mateixa setmana, l’aleshores president de la Generalitat, el maresmenc Pere Aragonès, exposava els projectes al Masnou i reclamava al govern espanyol la inversió milionària.
| Compartir





