logo
<p>Mataró, a la cua de les ciutats que gasta menys diners en la neteja de carrers</p>
Societat Mataró

Mataró, a la cua de les ciutats que gasta menys diners en la neteja de carrers

El nou contracte de la brossa preveu capgirar la situació i incrementar el cost del servei en uns 6 milions d’euros anuals durant els pròxims 8 anys 

per Lluís Martínez| Compartir


La neteja dels carrers continua sent una assignatura pendent per al govern de Mataró, que ha admès en més d’una ocasió que encara hi ha marge de millora. Malgrat haver gastat més de 19,5 milions d’euros aquest 2025, una xifra sense precedents que inclou també la recollida i gestió de residus, la ciutat es manté entre els municipis catalans de la seva dimensió que menys despesa hi destina en la neteja viària.

 

Segons el portal Gobierto, una plataforma que permet fer comparacions entre els pressupostos dels municipis amb dades extretes del Ministeri d’Economia i Hisenda, la capital del Maresme se situa el 2024 a la cua d’aquest rànquing. El cost del servei és de gairebé 41 euros per persona enfront dels prop de 90 euros que es gasta l’Ajuntament de Girona, que és qui més inverteix.

 

NETEJA VIÀRIA 2024 (MUNICIPIS CATALANS DE MÉS DE 100.000 HABITANTS EXCEPTE BARCELONA CIUTAT)

 

MUNICIPI

HABITANTS

DESPESA PER HABITANT

DESPESA TOTAL

Girona

107.032

89,05 €

9.530.700 €

L’Hospitalet

279.993

87,93 €

24.620.274 €

Sta Coloma

121.203

87,35 €

10.587.500 €

Badalona

227.083

75,25 €

17.087.797 €

Sabadell

222.177

74,61 €

16.575.922 €

Tarragona

141.151

69,57 €

9.819.830 €

Reus

109.930

64,88 €

7.132.756 €

Lleida

144.739

51,41 €

7.441.369 €

Terrassa

228.708

41,92 €

9.587.976 €

Mataró

131.798

40,95 €

5.397.202 €

 

Xesco Gomar, regidor d’Ecologia Urbana: Podem emmirallar-nos en altres ciutats com Girona, Sabadell o Santa Coloma. La nostra despesa per habitant en neteja viària és d’aproximadament uns 40 euros i aquestes ciutats gasten molt més del doble.

 

Un dels principals maldecaps

 

La brutícia preocupa els mataronins. La neteja és el tercer problema més greu de la capital del Maresme, d’acord amb el darrer baròmetre de la Diputació de Barcelona després de la seguretat ciutadana i els problemes associats a la immigració. A tall d’exemple, l’any passat l’Ajuntament va rebre més de 18.800 incidències relacionades amb la recollida de residus i la neteja de l’espai públic, un 33% més que l’exercici anterior.

 

Per aquest motiu, la millora de la neteja viària és el primer i més urgent repte a abordar en la preparació del nou contracte de la brossa, que entrarà en vigor el juny de l’any que ve. Una nova etapa que el govern municipal insisteix a presentar-lo com un punt d’inflexió i una oportunitat per avançar en aquest objectiu.

 

Més diners per al servei municipal

 

El canvi de cicle preveu incrementar el servei en 6 milions d’euros més anualment durant els pròxims 8 anys, que és la durada que es vol atorgar a la nova concessió. Una estructura de costos que el ple d’aquest dijous es posarà a debat per formalitzar el primer pas del contracte més elevat que té l’Ajuntament.

 

Xesco Gomar, regidor d’Ecologia Urbana: Hem d’invertir més en neteja i això vol dir tenir més maquinària per netejar la nostra ciutat, tenir més operaris i, en definitiva del que es tracta és de tenir més recursos humans i econòmics.

 

L’altre gran desafiament té relació amb la millora de les actuals àrees de contenidors, amb la incorporació de nous models més grans i que evitin els desbordaments. Una operació “renove” que ja s’ha començat a implementar a determinades zones de la ciutat, però que en els propers mesos serà una constant. Finalment, la nova concessió també ha de ser l’eina per arribar a l’objectiu que marca Europa de reciclatge per al 2035, que és del 65%.

 

Xesco Gomar, regidor d’Ecologia Urbana: Ara estem al voltant del 40% i ens falta un 25% per arribar a aquest percentatge. Evidentment tots ens hem de conscienciar i ens hem d’ajudar mútuament per tal que entenguem que tenim un repte. Si no el complim, les sancions que arribaran d’Europa seran importants. Crec que tenim el temps suficient i necessari.

 

Per arribar-hi, l’Ajuntament veu necessari estendre arreu de la ciutat alguns dels sistemes innovadors de recollida selectiva que en els darrers anys s’han provat amb èxit en determinats llocs com el porta a porta a les urbanitzacions i al barri de Vista Alegre, que ha adaptat un model mixt, o la selectiva mòbil al centre històric.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d'acord amb la nostra política de cookies.