
El primer ferrocarril, en un llibre
El volum, escrit a sis mans, repassa la figura de Miquel Biada, el context històric i la creació i evolució de la primera línia de tren de la península
per Laura Cera| Compartir
Al llarg de 150 pàgines, ‘El primer ferrocarril de la Península’ fa un viatge en el temps per contextualitzar la gran efemèride mataronina d’aquest 2023. 175 anys no es fan cada dia i un aniversari d’aquestes característiques és sinònim de festa grossa a l’Arxiu Comarcal del Maresme, que s’ha encarregat de coordinar el volum. Està escrit a sis mans: les de l’historiador Manuel Cusachs, biògraf de Miquel Biada; les de l’enginyer industrial i especialista del món ferroviari Xavier Nubiola i les del director de l’Arxiu Comarcal, Alexis Serrano.

El llibre, d’esperit divulgatiu, ens situa en el context històric, econòmic, industrial i cultural del Mataró de mitjans del segle XIX, però també del Maresme i la resta del país.
Alexis Serrano, director de l'Arxiu Comarcal del Maresme: "El llibre té la particularitat que està molt ricament il·lustrat i conté documentació que en molts casos és inèdita. Per exemple, hi ha dos plànols de la primera estació de Mataró que desconeixíem. Un plànol signat per l’enginyer britànic Lock i una ampliació de 1876. El llibre està molt ben editat, l’editorial ha fet una tasca excel·lent. És un llibre que es pot llegir, però que també es pot i s’ha de consultar, perquè hi ha moltíssima informació
Manuel Cusachs s’ha encarregat de repassar la figura del mataroní Miquel Biada, impulsor d’aquest primer ferrocarril. L’historiador parla de la seva vida familiar i la seva educació, però també del seu periple veneçolà i cubà, on va establir el seu vincle amb el món ferroviari. Una informació que Cusachs va començar a recopilar anys enrere gràcies a una beca que el va portar a investigar sobre la vida de Biada amb algun dilema inclòs.
Manuel Cusachs, historiador: “Abans de començar a treballar la biografia, vaig mirar les que ja hi havia fetes i em vaig adonar que hi havia un gran buit: la seva etapa a Maracaibo. Vaig demanar una beca, me la van donar i vaig anar cap allà, perquè d’aquells anys només se sabia que havia estat allà i que d’allà havia saltat a Cuba. Vaig fer una investigació, vaig consultar llibres notarials i vaig descobrir, entre d’altres coses, que tenia quatre embarcacions, que comercialitzava amb sucre i cafè i també vaig descobrir que tenia esclaus. I vaig haver de decidir si ho explicava o no
Xavier Nubiola completa el llibre, editat per Efadós. L’enginyer industrial bolca vint anys de feina per mostrar els antecedents de la línia del Maresme però, sobretot, la seva construcció i desenvolupament, incloent les diferents ampliacions i tot allò que l’ha fet especial i referent.
Xavier Nubiola, enginyer industrial: “A mi el que més m’agrada és la infraestructura, tot allò que fa referència a l’obra civil, que va ser innovadora en el seu moment: els ponts, els túnels. Aquí pretenien fer el túnel de Montgat, que es coneixia com muntanya foradada, a pic i pala. Van ser especialistes anglesos els qui ho van fer en poc temps amb pólvora. Aquesta línia té moltes coses especials, entre elles que està sobre el mar, que és molt maco però comporta dificultats. També va ser la que va obrir la porta a noves tecnologies que posteriorment van ser utilitzades en altres línies
Un complement més per celebrar, com toca, el 175è aniversari de l’arribada del primer ferrocarril de la península a Mataró.
| Compartir